Yle: Yritys tarjoaa kuluttajille mahdollisuutta halvempaan sähkönsiirtoon – taustalla monia epäselvyyksiä, myynnistä tehty jo yli sata valitusta - Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Talous

Yle: Yritys tarjoaa kuluttajille mahdollisuutta halvempaan sähkönsiirtoon – taustalla monia epäselvyyksiä, myynnistä tehty jo yli sata valitusta

Sähkönsiirron kustannukset ovat nousseet Suomessa rajusti viime vuosina.
Johanna Kokkola
Sähkönsiirtojen rajusti nousseet hinnat harmittavat kuluttajia, mutta niiden kiertämiseen ei ole mahdollisuuksia.

Yle kertoo, että 365 Hankinta Oy markkinoi puhelinmyynnillä asiakkailleen mahdollisuutta säästää merkittäviä summia sähkönsiirtokustannuksista. Oikeasti sähkön siirtohintoja ei voi Suomessa kilpailuttaa. Sähkönsiirrossa toimivat alueelliset monopolit eikä sähkönsiirtoa voi ostaa niiden rajojen yli.

Ylen haastattelema kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo, että mahdollisella siirtohintojen kilpailutuksella myyminen täyttää harhaanjohtavan markkinoinnin tunnusmerkit.

"On selvä, että kyseessä on harhaanjohtava markkinointi. Mutta tavalliselle kuluttajalle käsitteet voivat olla vähän epäselviä, joten ei ole ihme, että voi “mennä vipuun”."

Ylen mukaan kyse on todellisuudessa sähköntuottajan kilpailuttamisesta. Harhaanjohtavaa puhelinmyyntiä tehdään suomalaisen yhtiön nimissä, jonka omistajaksi ja hallituksen ainoaksi jäseneksi on ilmoitettu slovakialainen henkilö.

Sähkönsiirron kustannukset ovat nousseet Suomessa rajusti viime vuosina. Pelkästään vuosina 2013–2018 kuluttajilta perittävät maksut nousivat peräti 50 prosenttia.

Markkinoinnin lisäksi ongelmallista on myös, että 365 Hankinta vaatii asiakkaalta ensimmäisen laskun yhteydessä 20 prosentin “ennakkomaksun”. Se lasketaan asiakkaan arvioidun vuosikulutuksen perusteella ja voi olla satoja euroja asiakasta kohden, Yle kertoo.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan yhtiön ennakkomaksu voidaan rinnastaa niin sanottuun vakuuteen, jota ei voi vaatia uudelta asiakkaalta ilman erittäin painavaa syytä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoi heinäkuun alussa selvittävänsä 365 Hankinta Oy:n toimintaa. Yhtiö on laskuttanut asiakkaita, vaikka nämä omasta mielestään eivät ole edes tehneet sopimusta.

Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kerrotaan Ylelle, että 365 Hankinta -yrityksen toimintatavoista on tähän mennessä tehty 129 valitusta. Niistä valtaosa on jätetty heinäkuun aikana.

Yle: Vihdoinkin keino saada sähkönsiirtoa halvemmalla? Ei sentään, kyseessä on kuluttajia hämäävä viritys ja taustalta löytyy viranomaisten vanha tuttu

Lue lisää

Aarre: Sähkölinjojen vierimetsiä hoidetaan tuhansien kilometrien matkalta – Pohjois-Karjalassa on käynnissä kymmenen vuoden urakka

Sähkönkäyttäjät: Verkkoyhtiöiden todellinen tuotto on huimat 32 prosenttia – Omakotiliitto pitää Energiateollisuuden vastausta investointiväitteisiin "pöyristyttävänä"

Sähkön käyttäjät maksavat satoja miljoonia euroja vuodessa tuottoa "tyhjästä" – yhtiöt laskuttavat verkon laskennallisen arvon perusteella, ei todellisen

Sähkönsiirtomaksuille tarvitaan hintakatto