Korona-aika sai ihmiset laittamaan nurkat kuntoon ja rautakauppa käy vauhdilla – "Ei tällaista ole nähty ainakaan kymmeneen vuoteen" - Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Talous

Korona-aika sai ihmiset laittamaan nurkat kuntoon ja rautakauppa käy vauhdilla – "Ei tällaista ole nähty ainakaan kymmeneen vuoteen"

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla kaupaksi kävivät puutarhatuotteet, ulkomaalit, terassilauta ja paljut.
Kimmo Haimi
Vesa ja Aila Mikkolainen Pornaisista ostivat kotipihalle havu- ja rodomultaa Järvenpään K-raudasta.

Rakennustarvikkeiden myynti kasvoi alkuvuonna vauhdilla. Jo keväällä kelpo vireessä ollut myynti kasvoi merkittävästi huhti–kesäkuussa. Rakennus- ja sisustuskaupan yhdistyksen toimitusjohtajan Minna Liuksialan mukaan erityisesti kuluttajamyynti on lisääntynyt.

Koko alkuvuonna tavaraa myytiin kahdeksan prosenttia edellisvuotta enemmän.

Ensimmäisen ja toisen vuosineljänneksen ero oli huima: Kun tammi–maaliskuussa myynti kasvoi vuodentakaisesta 3,8 prosenttia, oli vastaava luku huhti–kesäkuussa 10,8 prosenttia.

Liuksialan mukaan kyseessä on hyvin poikkeuksellinen piikki.

"Meidän isolla, ehkä vähän jäykälläkin toimialalla parin–kolmen prosentinkin nousu on jo merkittävä. Ei tällaista ole nähty ainakaan kymmeneen vuoteen."

Hyvä tulos on tullut useista pienistä puroista. Hintavia keittiö- tai kylpyhuoneremontteja on itse asiassa tehty jopa tavallista vähemmän.

"Se on tietysti ihan ymmärrettävää. Ihmiset eivät investoineet isompiin kohteisiin, kun heillä oli epävarmuutta omasta taloudellisesta tulevaisuudesta. Toisaalta koronaviruksen aikaan ihmiset eivät myöskään ole halunneet päästää ulkopuolisia asentajia koteihinsa", Liuksiala kommentoi.

Myös alan kolmessa suurimmassa toimijassa, Keskossa, Starkissa ja SOK:ssa, poikkeuksellisen vilkas alkuvuosi on pantu merkille.

K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere kertoo, että Etelä- ja Keski-Suomen leuto ja vähäluminen talvi aloitti remontointikauden jo tavallista aiemmin.

Kun kotona vietettiin aiempaa enemmän aikaa, kiinnostuivat suomalaiset erityisesti pihanmaan korjaamisesta. K-Raudassa esimerkiksi puutarhamultaa, katteita ja ulkokasveja on myyty lähes kaksinkertainen määrä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Starkin myynnissä korostuivat talousjohtaja Atte Ailion mukaan erityisesti piharakentamisen tuotteet, rautakaupan työkalut ja sisustustarvikkeet. Kuluttajamyynti kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla jopa 20 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.

S-ryhmän rakennustarvikemyynnissä hittinä olivat erityisesti maalit, joiden myynti kasvoi jopa kolmanneksen, kertoo valikoimajohtaja Janne Paananen. Erityisen hyvin vetivät ulkomaalit.

Puutarhan ja pihanhoidon tuotteiden myynti oli noin neljänneksen vertailujaksoa vilkkaampaa.

Myös terassilautaa on mennyt hurjia määriä.

S-ryhmällä terassilaudan ja muun kestopuun myynti oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla noin neljänneksen koholla vuodentakaisesta. Starkilla parhaimpina kuukausina kasvu oli yli kolmanneksen.

Kesko kertoi jo kesäkuun lopun tiedotteessaan, että sen myymistä terassilaudoista voisi rakentaa polun Suomesta Pohjois-Amerikkaan asti.

"Alkuvuoden aikana on panostettu laadukkaisiin tuotteisiin, joilta haetaan helppohoitoisuutta. Erityisesti leveät ja paksummat laudat mutta myös muut pidemmän huoltovälin tuotteet ovat kasvattaneet myyntiään", K-Raudan Pere kommentoi.

Starkin Ailio on samoilla linjoilla.

"Ihmiset osaavat kysyä yhä monipuolisemmin erilaisia tuotteita. Neuvoa kysytään töiden yhteydessä myös rakentamisen ammattilaisilta. On ilahduttavaa, että ihmiset panostavat laatuun."

Korona-ajan ehdottomia hittituotteita ovat kuitenkin olleet paljut.

Keskolla paljujen ja ulkoporeammeiden myynti kasvoi peräti 150 prosenttia. S-ryhmällä kodin ulkovarusteet -kategorian myynti kaksinkertaistui. Kategoriaan kuuluu kylpytynnyreiden lisäksi esimerkiksi piharakennukset.

MT kertoi paljujen huimasta suosiosta jo aiemmin.

Alkukesästä myös sää suosi kodin ja pihan remontoijia. Kesäkuun helteet eivät yksin selitä poikkeuksellista myyntiä, sillä se jatkui vilkkaana myös sateisen heinäkuun ajan, SOK:n Paananen kertoo. Piikki ajoittui kuitenkin touko–kesäkuulle.

Lue lisää:

Palju toi monille kaivattua luksusta korona-arkeen – kylpytynnyreitä on myyty, vuokrattu ja viety ulkomaille ennätysmäärin

Lue lisää

Korona toi tervettä tekemistä

Teräksen ja puun yhdistäminen samaan rakennuksen runkoon vaatii suunnittelijalta kokonaan uutta asennoitumista: "Miksi laittaa puuta sinne, mihin se ei sovi?"

Rakennuksia aloitettiin vuodentakaista enemmän – lupamäärät laskevat vauhdilla

Nikkariharrastelija testasi maalaisjärkeään rakentamalla puumajan, joka tarjoaa nukkujalle parhaat unet ikinä