MT Hevoset: Voit lukea MT Hevoset -sisältöjä maksutta 8.2.2021 saakka.
Talous

Olvi palautti tulosnäkymän vahvana myös koko vuodelle – liikevoitto ja myynti litroissa kasvoivat huhti–kesäkuussa

Iisalmelaispanimon vähittäiskauppamyynti sujui hyvin. Matkustusrajoitukset laskivat erityisesti Tallinnan laiva- ja satamakauppaa.
Saara Olkkonen
Virossa koronapandemian aiheuttamat matkustusrajoitukset vaikuttivat Olvilla erityisesti Tallinnan laiva- ja satamakauppaan sen myyntivolyymia laskien. Panimotuotteiden kysyntää siirtyikin vähittäiskauppaan huhti–kesäkuussa.

Iisalmelaispanimo Olvi palautti tammi–kesäkuun myynnin ja tuloksen selvittyä myös ohjeistuksen koko vuoden liikevoitoksi, jonka panimokonserni odottaa pysyvän hyvällä edellisvuoden tasolla.

Olvi peruutti taloudellisen ohjeistuksensa huhtikuun lopussa tammi–maaliskuun osavuosikatsauksensa yhteydessä koronapandemian aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden vuoksi.

Huhti– kesäkuussa Olvi kirjasi vahvan markkina-aseman ansiosta myyntivolyymin ja liikevoiton kasvua myös toisella kvartaalilla huolimatta koronapandemian vaikutuksista. Vakavaraisuus ja kassavarat ovat yhtiön tulostiedotteen mukaan hyvällä edellisen vuoden tasolla.

Olvin liikevaihto laski huhti–kesäkuussa 2,8 prosenttia ja oli 121 miljoonaa euroa (4–6 2019: 124,5 milj. euroa). Liikevoitto nousi 0,4 miljoonaa euroa 20,2 miljoonaan euroon.

Vahvan alkuvuoden ansiosta Olvi-konsernin myyntivolyymi, liikevaihto ja liikevoitto paranivat tammi–kesäkuussa.

Tilikauden tulos vuoden toisella neljänneksellä oli 14,5 miljoonaa euroa (4–6 2019:13,2 milj. euroa).

Olvi-konsernin toimitusjohtaja Lasse Aho kuvasi alkuvuoden liiketoiminnan kehitystä "erinomaiseksi huolimatta koronapandemiasta. Myyntivolyymi, liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat kaikilla päämarkkinoilla Suomessa, Baltiassa ja Valko-Venäjällä.

"Myyntivolyymi kasvoi koronapandemian aikana vahvan vähittäiskauppamyynnin ja lämpimän alkusesongin sään ansiosta. Nopea reagointi kustannussäästötoimin sekä tuotannon optimointi koronakriisin alkaessa mahdollistivat hyvän tuloskehityksen keskihinnan tilapäisestä laskusta huolimatta."

Olvin toinen ja kolmas kvartaali tuovat suurimman osan yhtiön liiketuloksesta: viime vuonna toinen ja kolmas kvartaali kattoivat Olvin liiketuloksesta noin kolme neljännestä.

Tammi–maaliskuussa Olvin kotimarkkinoista parhaiten kannattivat Suomi ja Valko-Venäjä. Kulutuskysynnän keskittyminen vähittäiskauppaan rajakaupasta ja ravintoloista on kasvattanut Suomen myyntiä ja vahvistanut Olvin markkina-asemaa. Katsauskauden lopulla oli Olvi tulostiedotteen mukaan myös nähtävissä kulutuskäyttäytymisen normalisoitumista ja keskihinnan parantumista.

Virossa koronapandemian aiheuttamat rajoitukset etenkin matkustamiseen liittyen vaikuttivat erityisesti Tallinnan laiva- ja satamakauppaan myyntivolyymia laskien. Myyntivolyymien palautumista on kuitenkin nähtävissä koronarajoitusten vapautuessa niin kotimaan kysynnässä kuin rajakaupassa.

Valko-Venäjällä koronapandemian vaikutukset näkyivät vasta muita Olvin markkina-alueita myöhemmin ja myyntivolyymi laski toisella kvartaalilla koronan aiheuttaman kulutuskäyttäytymisen muutoksen vuoksi. Liikevaihdon ja liikevoiton laskuun vaikutti merkittävästi valuuttakurssin heikentyminen. Paikallisvaluutassa yhtiön liikevaihto kasvoi neljä prosenttia ja liikevoitto parani yhdeksän prosenttia.

Latviassa koronapandemian aiheuttama poikkeustila päättyi vasta kesäkuun puolessa välissä, jonka jälkeen kotimaan ravintolaliiketoiminta on alkanut asteittain toipua.

Liettuassa kotimainen kulutuskysyntä on pysynyt paremmalla tasolla kuin muissa Baltian maissa koronakriisin aikana.

Olvi-konsernin myyntivolyymi kasvoi tammi-kesäkuussa 4,9 prosenttia ja oli 382,9 (365,0) miljoonaa litraa. Huhti–kesäkuussa myyntivolyymi kasvoi 0,9 prosenttia ja oli 229,7 (227,6) miljoonaa litraa.

Lue lisää

Sinebrychoff painaa Keravan panimon energiapäästöt vuoden alusta nollaan

Pienpanimon johtaja voi päästä Altian pomon palkoille, Olvin johtaja on omassa luokassaan

Kova tulos: Olvin voitto nousee ylös samaa tahtia kun juomat valuvat kurkusta alas

Panimoliiton uusi toimitusjohtaja ajaa peuroja ja viihtyy baareissa: "Olen aina ollut pubi-ihminen"