Talous

Yritysostot ja opetussuunnitelmauudistukset siivittivät mediayhtiö Sanoman tulosta – mainosmyynti piristynyt odotuksia nopeammin

Operatiivinen liikevoitto nousi 111 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 78 miljoonaa. Liikevaihto kasvoi 401 miljoonaan euroon 285 miljoonasta eurosta.
Sanoman operatiivinen liikevoitto nousi 111 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 78 miljoonaa. LEHTIKUVA / Markku Ulander

Mediakonserni Sanoman tulos kasvoi heinä–syyskuussa erityisesti yritysostojen ansiosta.

Operatiivinen liikevoitto nousi 111 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 78 miljoonaa. Liikevaihto kasvoi 401 miljoonaan euroon 285 miljoonasta eurosta.

Toimitusjohtaja Susan Duinhoven kertoo tiedotteessa, että konsernin tulos oli hyvä kolmannella vuosineljänneksellä, joka on oppimisliiketoiminnan huippusesonki.

"Tänä vuonna hyvää kasvuamme vauhdittivat opetussuunnitelmauudistukset etenkin Puolassa ja pienemmässä mittakaavassa myös Hollannissa", Duinhoven kertoo tiedotteessa.

Duinhovenin mukaan sekä sanomalehtien että viihteen tilausmyynti kasvoi heinä–syyskuussa. Helsingin Sanomien tilausmäärä ylitti 400  000 tilauksen rajapyykin. Tilauksista noin kolmannes on puhtaasti digitaalisia. Ruutu+-suoratoistopalvelulla on puolestaan yli 300  000 tilaajaa.

Keväällä pahasti kärsinyt mainosmyynti on Duinhovenin mukaan piristynyt odotuksia nopeammin.

"Tästä huolimatta uskomme, että mainonnan kysyntään tulee liittymään merkittävää epävarmuutta tulevina kuukausina ja todennäköisesti vielä ensi vuonnakin", hän kertoo.

Sanoma osti keväällä Alma Median alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan. Kauppaan kuuluivat suurimpina lehtinä Aamulehti ja Satakunnan Kansa. Kaupan integraatio etenee suunnitelmien mukaan, Duinhoven kertoo.

Kolmannen vuosineljänneksen aikana Sanoma ilmoitti myyneensä verkkopalvelu Oikotien norjalaiselle mediakonsernille Schibstedille. Kauppahinta oli 185 miljoonaa euroa.

Aiemmin lokakuussa Sanoma ilmoitti ostavansa espanjalaisen oppimateriaalikustantajan Santillana Spainin. Kaupan odotetaan kasvattavan oppimisliiketoiminnan osuutta Sanoman konsernin tuloksesta noin 55 prosentista 65 prosenttiin.

Sanoma on STT:n pääomistaja noin 75 prosentin osakeomistuksella.

Lue lisää

Rakennusyhtiö YIT tyytymätön infraliiketoimintaansa, konsernin tulos parani

Verkkokauppajätti Amazon paransi tulostaan edellisellä neljänneksellä liki 50 prosentilla – liikevaihto kasvoi 27 prosenttia

Halpakauppaketju Tokmanni nosti voittoa, liikevaihtoa ja tulosohjeistusta

Kaivosyhtiö Terrafamen tappio syveni keväällä