Talous

Supercellin kannattavuus ja liikevaihto laskivat, silti kannattava yhtiö – mobiilipelit kasvattivat kuukausittaisia käyttäjämääriään

Supercell oli tuloksen heikentymisestä huolimatta erittäin kannattava yhtiö, sillä käyttökate oli 31 prosenttia liikevaihdosta.
Toimitusjohtaja Ilkka Paananen pitää Supercellin tulosta ihan hyvänä 340 hengen firmalta, vaikka tulos laskikin. LEHTIKUVA / Seppo Samuli

Peliyhtiö Supercellin perustaja jatoimitusjohtaja Ilkka Paananen ei uskalla ennustaa, milloin kasvun rajat tulevat vastaan voimakkaasti laajentuvalla pelialalla.

Supercellin mobiilipelit kasvattivat viime vuonna kuukausittaisia pelaajamääriään. Yhtiön vuonna 2018 julkaisema peli Brawl Stars nousi miljardipelien luokkaan Hay Dayn, Clash of Clansin, Boom Beachin ja Clash Royalen joukkoon.

Yhtiön kannattavuus ja liikevaihto kuitenkin supistuivat viime vuonna. Kannattavuudesta kertova käyttökate kutistui 21 prosenttia 407 miljoonaan euroon. Liikevaihto putosi seitsemän prosenttia 1,3 miljardiin euroon.

Supercell oli tuloksen heikentymisestä huolimatta erittäin kannattava yhtiö, sillä käyttökate oli 31 prosenttia liikevaihdosta.

Paanasen mukaan suomalaisessa peliteollisuudessa yhtiöt tukevat toisiaan. Muita johtavia peliyhtiöitä ovat Suomessa muun muassa Remedy ja Angry Birdseistä tunnettu Rovio.

"Suurin juttu on, että suomalainen pelinkehittäjäyhteisö on maailmanlaajuisesti uniikki. Täällä pelifirmat eivät koe muita pelifirmoja kilpailijoiksi. Olemme olleet alusta alkaen kuin yksi perhe", Paananen kertoo STT:lle.

Hänen mukaansa yhden menestys hyödyttää kaikkia. Remedy oli tienraivaaja.

"Ilman Angry Birdsien menestystä en ole lainkaan varma, että olisimme siellä missä nyt olemme", Paananen sanoo.

Uusia suomalaisia peliyrityksiä tulee jatkuvasti lisää. Paananen toivoo, että Supercellin menestys auttaa puolestaan niitä.

Paanasen mukaan Suomi vetää puoleensa ulkomaisia pelinkehittäjiä, koska Suomesta on tullut pelinkehittäjien "Mekka".

"Suomella on kriittisimmät edellytykset houkutella ulkomaisia osaajia. Se tulee vuosi vuodelta helpommaksi. Meillä on valtavasti vahvuuksia kuten turvallinen maa, toimiva yhteiskunta, kaikki puhuvat englantia ja maailman paras peruskoulu", Paananen luettelee.

Hänen mukaansa tavoitteeksi pitää asettaa, että Suomesta tulee maailman paras maa huippuosaajille. Siitä ollaan vielä kaukana, mutta hän on optimistinen, että tavoite saavutetaan.

Tuloksen laskua selittää Paanasen mukaan ennen kaikkea kirjanpitoon liittyvät käytännöt myynnin ja kulujen jaksotusten osalta sekä kasvaneet markkinointikustannukset.

Reilusti yli puolet markkinointikuluista tulee panostuksista pelaajayhteisöön. Supercell tekee peliyhteisölle esimerkiksi pelimaailmoja syventäviä animaatioita.

"Vaikka tulos laskikin, se on mielestäni edelleen ihan hyvä 340 hengen firmalta", Paananen sanoo.

Lue lisää

Työntekijöitä irtisanova Rovio sanoo: "Teimme liian monia asioita"

Veikkaus jatkaa uuden valtion peliyhtiön nimenä

Raviradoilla mietinnän paikka, millä houkuttaa uusia katsojia

Hallitus haluaa rahapeliyhtiöt yhteen