Löydä ehdokkaasi: MT:n vaalikoneessa koko maan kuntavaaliehdokkaat
Talous

Norjalainen Oda tahtoo neljänneksi suureksi Suomen ruokakaupan markkinoilla – kunnianhimoinen suunnitelma näyttää uskottavalta, kun katsoo ketjun nousukiitoa kotimaassa

Norjassa verkkoruokakauppaketju Oda palvelee alueella, jolla asuu noin puolet maan väestöstä. Ketjun liikevaihto kaksinkertaistui viime vuonna.
Kolonial.no
Ruuan verkkokauppaan keskittyvä Oda vaihtoi nimensä vuoden 2021 alkupuolella. Entinen nimi Kolonial ei ollut yrityksen perustajan mukaan sopiva ulkomaan markkinoille.

Norjalainen verkkokauppaketju Oda tavoittelee asemaa yhtenä Suomen neljästä merkittävästä ruokakauppaketjusta. Nopea kasvu Norjan markkinoilla antaa perustetta uskoa suunnitelman toteutumiseen.

Vuonna 2013 perustettu ketju hallitsee kotimaassaan ruuan verkkokauppaa 75 prosentin markkinaosuudella. Talousuutisiin keskittyvä norjalainen verkkolehti E24 kertoo Odan olevan nykyisin synonyymi ruuan verkkokaupalle.

Kotimaassaan Odalla on 13 000 neliömetrin jakelukeskus, joka palvelee Østlandetin alueella asuvia asiakkaita. Itä-Norjassa sijaitseva alue kattaa vajaan kolmanneksen maan pinta-alasta. Østlandetissa asuu 2,3 miljoonaa ihmistä, noin puolet Norjan väkiluvusta. Esimerkiksi pääkaupunki Oslo sijaitsee siellä.

Ketju on ottanut markkinoilla nopeasti tilaa itselleen. Esimerkiksi vuosien 2015 ja 2016 välillä liikevaihto kasvoi noin 75 miljoonasta kruunusta (7,5 miljoonaa euroa) 424 miljoonaan kruunuun (42,4 miljoonaa euroa). Yhdessä vuodessa kasvua siis kertyi 465 prosenttia.

Suunta on ollut siitä lähtien vahvasti ylöspäin. Esimerkiksi viime vuonna ketjun liikevaihto kaksinkertaistui, kun koronaepidemia lisäsi verkkokaupan suosiota.

Vuoden 2020 aikana Oda teki kotimaassaan jo noin 2 miljardin Norjan kruunun (200 miljoonan euron) liikevaihdon.

Vauhdikkaasta kasvusta huolimatta yrityksen tulos on ollut alijäämäinen. E24:n mukaan Odalle on kertynyt perustamisen jälkeen 593 miljoonaa kruunua (59,3 miljoonaa euroa) alijäämää.

Lehden haastattelussa yrityksen perustaja Karl Munthe-Kaas kertoo, että verkkokaupan kannattavuuden raja on noin 2,5 miljardin kruunun liikevaihto. Ennusteen mukaan sen on määrä ylittyä tämän vuoden loppuun mennessä.

Ketjun perustajiin kuuluu Munte-Kaasin lisäksi yhdeksän muuta henkilöä, joilla on kokemusta teknologia- ja logistiikka-alalta.

Merkittäviin osakkeenomistajiin lukeutuvat muun muassa Norjalainen päivittäistavarakauppaketju Rema 1000, logistiikka-alalla toimiva norjalainen Rasmussengruppen ja ruotsalainen sijoitusyhtiö Kinnevik.

Oda toimi tämän vuoden alkuun asti nimellä Kolonial. Munthe-Kaas kertoo E24:n haastattelussa, että siirtomaihin viittaava nimi päätettiin vaihtaa ulkomaille laajentamisen yhteydessä.

"Nimenä Kolonial ei ole ulkomaille sopiva, eikä se muutenkaan anna oikeaa kuvaa yrityksen toiminnasta."

Lue lisää

Suomalaiselle ruualle on tulossa uusi suuri ostaja Norjasta: "Tavoitteenamme on tulla yhdeksi ruokakaupan neljästä merkittävästä toimijasta"

Ruokakaupan uusi tulokas herättää kiinnostusta tavarantoimittajissa – "Olemme tietenkin pelkkänä korvana tässä asiassa"

S-ryhmä laajentaa ruuan verkkokauppaa maakuntiin – vuoden lopussa noin 70 myymälää mukana

Verkkokauppa ottaa loikan