Talous

Päivittäistavarakauppa kasvoi alkuvuonna – kaupaksi kävivät etenkin tuoreet kasvikset

Päivittäistavarakauppa muistuttaa, että koronavirusepidemia vaikutti myyntilukuihin jo viime vuoden tammi–maaliskuussa: koronavirus alkoi tuolloin levitä.
LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Rauhallisen tammikuun jälkeen kauppaa piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen.

Päivittäistavaramyynnin kasvu jatkui alkuvuonna. Päivittäistavarakauppa kertoo, että myynti kasvoi tammi–maaliskuussa 5,2 prosenttia edellisvuodesta. Rauhallisen tammikuun jälkeen kauppaa piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen.

Yhteensä elintarvikkeiden kolmen kuukauden myynti kasvoi 4,5 prosenttia. Etenkin kasvussa oli tuoreiden vihannesten myynti, joka lisääntyi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 11 prosenttia viime vuoden luvuista.

Päivittäistavarakauppa muistuttaa, että koronavirusepidemia vaikutti myyntilukuihin jo viime vuoden tammi–maaliskuussa: koronavirus alkoi tuolloin levitä, kaupoissa koettiin muutaman päivän hamstrauspiikki ja kuluttajat alkoivat varautua poikkeukselliseen aikaan. Pandemiasta aiheutuneiden muutosten lisäksi luvuissa näkyy kausivaihtelu.

"Ruokakaupan toiseksi vilkkain myyntisesonki, pääsiäinen, osui tänä vuonna aivan huhtikuun alkuun, joten pyhien ruokaostokset tehtiin paljolti maaliskuun puolella. Viime vuonna pääsiäinen oli myöhemmin huhtikuussa", sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.

Päivittäistavarakaupan tilastoista ilmenee, että tammi–maaliskuussa kävivät vilkkaasti kaupaksi lääkevalmisteet, hoitolaitteet ja -välineet. Niiden tammi–maaliskuun myynti nousi 17,8 prosenttia vuoden takaisesta. Yli 10 prosenttia myyntiä kasvattivat myös alkoholijuomat, tupakka sekä muualle luokittelemattomat, henkilökohtaiset esineet. Lisäksi lähes 10 prosentin kasvuun ylsivät muut vapaa-aikaan, puutarhanhoitoon ja lemmikkieläimiin liittyvät tarvikkeet ja laitteet.

Lue lisää

Pienet kaupat kärsivät hintakisasta – S-ryhmä yhä suurin, Lidl nousee

Sähköiset välineet tulevat myös ruokakauppaan

Facebook vahvistaa mielikuvia ruuasta muttei välttämättä myy

Kateutta ja kausiruokaa