Talous

Valio ylsi yli 40 prosentin kasvulukuihin Kiinassa viime vuonna

Kotimaan liikevaihto väheni koronan takia 0,9 prosenttia, mutta ulkomaan liikevaihto kasvoi 4,3 prosenttia.
Jarkko Sirkiä
Annikka Hurme on tyytyväinen Valion viime vuoden suoritukseen.

Valio onnistui koronavuonnakin kasvattamaan liikevaihtoaan ja parantamaan kannattavuuttaan. Liikevaihto kasvoi viime vuonna 1,2 prosenttia ja tuloksesta kertova maitokate 2,7 prosenttia.

Kotimaan liikevaihto väheni koronan takia 0,9 prosenttia, mutta ulkomaan liikevaihto kasvoi 4,3 prosenttia.

Kovimpia kasvulukuja mitattiin Kiinassa, missä kysyntä elpyi nopeasti alkuvuoden koronashokin jälkeen ja Valion liikevaihto kasvoi yli 40 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

”Kasvusta huolimatta Valio on Kiinan mittakaavassa pieni toimija", Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme sanoo. "Tärkein tehtävämme on parantaa edelleen viennin kannattavuutta sekä kasvattaa tuotteiden ja brändin tunnettuutta.”

Kiinan asiakassuhteiden ja tuotevalikoiman rakentaminen on Hurmeen mukaan ollut vuosien prosessi. Hän on erittäin tyytyväinen asioiden etenemiseen siellä.

Kinaan viedään ennen kaikkea lastenruokateollisuuden käyttämiä jauheita.

Valion ulkomaantoiminnan liikevaihto oli viime vuonna 746 miljoonaa euroa eli 41 prosenttia liikevaihdosta.

Koronapandemia siirsi ihmisten ruokailua kotiin. Kotimaassa tilanne näkyi Valion horeca-myynnin (hotellit, ravintolat ja catering-ala) vähenemisenä ja vähittäiskauppamyynnin kasvuna.

Hurme toteaa, että Valion vahvuutena on joustava tuotantokapasiteetti. "Pystyimme siirtämään tuotantoa varsin ketterästi isoista ravintolakoon pakkauksista kuluttajatuotteisiin."

Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä liikevaihdon kasvu oli maltillista. USA:ssa korona aiheutti nopeita hintojen muutoksia, jotka osaltaan heikensivät tulosta, mutta liikevaihto pysyi kuitenkin kohtuullisella tasolla.

Valion omistajina on 4 300 suomalaista maidontuottajaa, ja Valio maksaa toimintansa tuotot maitotiloille omistajaosuuskuntien kautta. Yhtiön taloudellista onnistumista mitataan maitokatteella ja -tuotolla.

Maitokatetta kertyi viime vuonna 861 miljoonaa euroa. Maitotuotto oli 41,5 senttiä litralta, kun edellisvuoden luku oli 41,2 senttiä.

Valion maidontuottajista koostuva hallitus päättää tilityshinnan markkinatilanteen ja yhtiön maksukyvyn mukaan.

Vuonna 2020 Valio maksoi maidosta keskimäärin 40,9 senttiä litralta, sentin enemmän kuin edellisvuonna. Hinta sisältää osuuskunnille vuodelta 2020 maksetun jälkitilin, 1,5 senttiä litralta.

Eläinten hyvinvoinnin parantamiseen kannustava vastuullisuuslisä oli kaksi senttiä litralta.

Valio ja sen maidonhankintaosuuskunnat siirtyivät sopimustuotantoon vuoden 2021 alusta. Osuuskunnat toimittavat nyt Valiolle maitoa ennalta sovittujen määrien mukaisesti.

Hurme toteaa, ettei sopimustuotannon vaikutuksista ole vielä tarkkaa ennustetta, mutta hän arvioi, että tämän vuoden maitomäärä vähentynee 2–4 prosenttia.

Tuottajilta on tullut asiasta paljon palautetta. "Kokonaiskuvassa asia ymmärretään. Tilatasolla tilanne voi olla haastava, riippuen siitä, missä kehityskaaren vaiheessa tila on."

"On kuitenkin tärkeää, että yhdessä pystymme paremmin ennustamaan maitomäärää ja optimoimaan tehdaskapasiteettia. Olemme teollisuusyritys, ja meille on tosi tärkeää saada jokainen sentin sadasosa irti tuotantotehokkuudesta."

Ennen kaikkea sopimustuotannolla turvataan mahdollisuus valmistaa riittävästi niin sanottuja lisäarvojauheita. Niiden myynti kasvoi viime vuonna 10 prosenttia.

Lisäarvojauheiden avulla esimerkiksi suklaanvalmistaja voi vähentää tuotteestaan sokeria maun muuttumatta, tai jauheella on asiakkaalle jokin muu etu.

Maidon tulevaa tuottajahintakehitystä Hurme ei voi kilpailusyistä ennakoida.

Hän toteaa, että viime vuoden alkupuolella maailmanmarkkinahinnat olivat melko alhaalla, mutta tilanne parani loppuvuotta kohti ja tämän vuoden alussa. "Yllättävän vakaalta näyttää."

Valio on ostamassa Heinon Tukkua, mutta nyt odotellaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksen tuloksia.

"Oli ihan odotettua, että tässä menee vähän aikaa", Hurme toteaa. "Tiedetään, että tähän liittyy monta asiaa."

Hurme ei vielä kommentoi, muuttaako kauppa toteutuessaan esimerkiksi Heinon Tukun maitovalikoimaa.

Oddlygood-kauratuotteiden osuus Valion liikevaihdosta on vielä pieni. "Kyllähän me olemme vahvasti maitotalo", Hurme toteaa.

Kasvipohjaisten tuotteiden markkina kuitenkin kasvaa vauhdilla, sekä kotimaassa että ulkomailla, hän sanoo.

Oddlygood Barista on Hurmeen mukaan noussut kuluttajien suosikiksi Suomessa.

"Ovathan nämä Oddlygood-tuotteet valtavan hyviä", Hurme sanoo. Hänen mukaansa pelkkä ideologia ei kanna tuotteita pitkälle, vaan niiden laadun ja maun täytyy kantaa itsensä.

Heta-Linnea Kovanen
Lue lisää

Biokaasulla hybridivaikutus

Valio vetää mehuerän takaisin – tarkista parasta ennen -päiväys purkista

ST1 ja Valio perustavat yrityksen tekemään lannasta polttoainetta – jakelu hoidetaan ST1:n raskaan liikenteen tankkauspisteistä

KKV jatkaa Valion ja Heinon Tukun välisen yrityskaupan kilpailuvaikutusten selvittämistä