Talous

Kaurajuomayhtiö Oatlyn arvo pörssissä on kivunnut jo 14 miljardiin euroon

Maitotuotteet ja -markkinat aggressiivisesti haastava Oatlyn osakekurssi noussut teknologiapörssi-Nasdaqissa alle kuukaudessa 70 prosenttia. Suuntaako Valiokin Oddlygoodillaan pörssiin?
Jarkko Sirkiä
Oatly on Suomen.mainonnastaan saamansa huomautuksen jälkeen listautunut New Yorkin teknologiapörssi Nasdaqiin. Kaurajuomayhtiön osakkeen kurssi on noussut toukokuun listautumisannin jälkeen 70 prosenttia.

Oatly mainostaa sijoittajasivuillaan yhtiön olevan maailman suurin kaurajuomayhtiö. Oatlyn tuotteita on tarjolla jo 20 maassa.

Kaurajuomayhtiö kilautti Nasdaqissa pörssikelloa listautuessaan 21. toukokuuta. Osakkeen aloitushinta oli 17 dollaria, ja kurssi nousi ensimmäisenä pörssipäivänä 20,20 dollariin, dollarin nykykurssilla noin 16,7 euroon.

Yhtiö keräsi listautumisannissa 1,4 miljardia euroa sijoittajilta (1,2 miljardia euroa).

Kaurajuomayhtiön osakkeen kurssi on noussut toukokuun listautumisannin jälkeen 70 prosenttia, ja Oatlyn osakekurssi 11 kesäkuuta oli siihen mennessä korkein: 28,73 dollaria. Maanantaina 14.6. päätöskurssi oli 27,37 dollaria.

Yhtiön markkina-arvo on ponkaissut pörssialoituksen 12 miljardista dollarista 17 miljardiin dollariin eli 14 miljardiin euroon. Vertailun vuoksi: markkina-arvo vastaa arvostukseltaan esimerkiksi noin 15 juomayhtiö Olvia tai 25 Raision pörssissä noteerattuja vaihto-osakkeita.

Oatlyn liikevaihto kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli 477 miljoonaa dollaria, alle 400 miljoonaa euroa.

Oatlyn pääkonttori sijaitsee Ruotsin Malmössä. Oatlyn liikevaihto kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli 477 miljoonaa dollaria, alle 400 miljoonaa euroa.

Oatly hyökkää markkinoinnissaan Suomessa "maitolobbya" vastaan.

Suomen suurin meijeriosuuskunta Valio hakee sekin uusia kasvavia markkinoita kasvipohjaisista tuotteista. Valio yhtiöitti omaksi yhtiökseen kaurajuomia ja välipalatuotteita valmistavan ja myyvän Oddlygood-brändinsä.

Oddlygoodin Valio toi markkinoille vuonna 2018 alkuvuodesta ja yhtiöitetty Oddlygood Global Oy aloitti toukokuun 2021 alusta. Yhtiöön siirtyi Valiolta sn aloittaessa kuusi työntekijää. Toimitusjohtajana aloitti Valion Food-tulosyksiköstä siirtynyt Niko Vuorenmaa.

Myös Valion yhtiöittämä Oddlygood tähtää nimensä mukaisesti kansainvälisille globaaleille markkinoille. Oddlygoodin myynti on kaksinkertaistunut vuodesta 2019 vuoteen 2020. Kuluvan vuoden liikevaihdoksi yhtiö on MT:lle kaavaillut 20 miljoonaa euroa. Tämä on parisen prosenttia Valion vuosiliikevaihdosta.

"Kartoitamme markkinavaihtoehtoja hyvin laajasti. Tavoittelemme kansainvälistä kasvua kumppaniverkostolla, jotta pääsemme nopeammin uusille markkinoille, kertoo Oddlygood Globalin globaali brändipäällikkö Anne Arponen.

Valio toimii nykyisin Suomen lisäksi Ruotsissa, Venäjällä ja Baltiassa.

Oatlyn tapaan markkinoida ja haastaa maitopohjaisia tuotteita Arponen ei halua ottaa kantaa.

"Oddlygood-brändissä kukin kuluttaja voi tehdä omat arvovalintansa. Haluamme rakentaa maailmaa", Arponen sanoo.

Oatly hajautti omistustaan ja haki lisäpääomia listautumalla New Yorkin pörssiin.

Suuntaako Valiokin tytäryhtiöllään pörssiin ja hakemaan laajempaa omistuspohjaa tyräryhtiönsä kansainväliseen kasvuun?

"Tavoittelemme kansainvälistä kasvua kumppaniverkostolla", brändipäällikkö Anne Arponen toistaa aiemman vastauksensa.

MT:n haastattelussa 4. toukokuuta Oddlygood Global Oy:n toimitusjohtajaksi siirtynyt Niko Vuorenmaa vakuutti: "Emme ole myymässä Oddlygoodia."

Lue aiheesta lisää:

Oatly sai toukokuussa huomautuksen mainonnastaan – yhtiö lisäsi verkkosivuilleen "maitovaroituksen"

Kaurajuomayhtiö Oatly vastaa saamiinsa moitteisiin: "Emme aio muuttaa markkinointiamme"

Oatly sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnistaan: "Lapsiin suunnatussa mainonnassa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta"

Valio yhtiöittää kasvipohjaisten tuotteidensa Oddlygood-toiminnan – "Emme ole myymässä sitä pois"

Lue lisää

Oatlyn verkkosivuille 18 vuoden ikäraja ja "maitovaroitus" – kaurajuomayhtiö sai toukokuussa huomautuksen mainonnastaan

Suomen ensimmäinen spac-yhtiö listautumassa Helsingin pörssiin

Kaurajuomayhtiö Oatly vastaa saamiinsa moitteisiin: "Emme aio muuttaa markkinointiamme"

Oatly sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnistaan: "Lapsiin suunnatussa mainonnassa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta"