Talous

Valtaosa kesän hittituotteista ei yllätä, mutta yhden rakennustarvikkeen myynti yli kolminkertaistui vuoden takaisesta ja syy siihen on täysi mysteeri

Päivittäistavarakaupassa monet kesän hittituotteista ovat odotettuja, mutta yllätyksiäkin löytyy.
Kari Salonen
Rakentamisen ja remontoimisen innostus on tänä kesänä jatkunut. Kuvituskuva Lohjan asuntomessuilta.

Suurimpien päivittäistavaraketjujen, S-ryhmän ja Keskon kesän myynnissä ovat korostuneet helteen vaikutukset niin ruoan satokausien kuin eri tuotteiden kysynnänkin osalta.

Hellekesänä on tietenkin kulunut paljon jäätelöä ja kivennäisvesiä, mutta myös esimerkiksi S-ryhmän aiemmin peräänkuuluttamat talkoot kesäkurpitsan syömiseksi saivat suomalaiset liikkeelle, ja kesäkurpitsaa onkin ostettu 30 prosenttia viime vuotta enemmän.

K-kaupoissa puolestaan suosiotaan ovat nostaneet kotimaiset kirsikkatomaatit, joiden tuotantomäärää kasvatettiin tälle kesälle runsaasti. Kasvua myynnissä onkin tullut 33 prosenttia.

Nousijoihin mahtuu myös odottamattomia hittejä:

"Hedelmien osalta yllättäjänä tällä kesällä on luumu, jonka myynti on kehittynyt 66 prosenttia", kertoo Keskon hedelmien ja vihannesten osto- ja myyntipäällikkö Liisa Eronen.

Uusia nousijoita ovat myös vihannes- ja juuresjalosteet, jolla kesäistä ruoanlaittoa voidaan helpottaa. Juomissa nousuaan jatkavat jo viime kesänä suositut sekoitealkoholijuomat ja alkoholittomat oluet.

Kesäisten elintarvikkeiden lisäksi esimerkiksi rantalelut ja sup-laudat ovat käyneet marketeissa hyvin kaupaksi.

"Sup-laudoissa meillä on 9 000 prosentin kasvu, mikä selittyy pitkälti siinä, että viime vuona tähän aikaan ne oli jo myyty loppuun", kertoo SOK:n marketkaupan käyttötavaroiden myyntijohtaja Päivi Hole.

"Tämän kauden ennusteet moninkertaistettiin, joten kasvu on ollut hurja."

Helteiden jatkuessa suurista marketeista on hankittu myös kesävaatteita.

"Erityisesti miehet ostavat vaatteita vasta tarpeen realisoiduttua, kun naiset taas monesti ennakoivat. Erityisesti on ostettu kesän perustuotteita, kuten t-paitoja ja muita lyhythihaisia sekä shortseja", K-Citymarketin käyttötavaran myynti- ja osastokonseptipäällikkö Satu Jauho kertoo.

SOK:sta puolestaan kerrotaan naisten pukeutumisen kasvaneen eniten. Miehet ovat kuitenkin ostaneet uimapukuja liki kolme kertaa viime vuotta enemmän.

Viime kesänä lentoon lähtenyt piha- ja rakennustarvikekauppa on kiihtynyt entisestään. Keskolla terassilautaa on myyty edelleen runsaasti, ja suosioon ovat nousseet myös aurinkotuolit ja -varjot, sekä esimerkiksi kastelutarvikkeet kuten sadettimet. Ilmalämpöpumppuja, paljuja ja porealtaita myytiin runsaasti jo ennen helteitä.

S-ryhmän Prismoissa rakennustarvikkeiden myynti on noussut 84 prosenttia ja Kodin Terroissa puutavaran myynti on kasvanut 68 prosenttia vielä viime vuoden korkeista lukemista.

"Viime vuonna oli kova maalauskausi. Tänä vuonna säät eivät ole siihen sopineet, joten maalien myynnissä on eroa. Tänä vuonna on panostettu kovasti esimerkiksi pihoihin", Hole kertoo.

Kummallisin kasvu lienee ulko-ovien 230 prosentilla kasvanut myynti. Kenties peräkkäinen kylmä talvi ja kuuma kesä ovat saaneet suomalaiset pohtimaan kotinsa tiiveyttä.

"En tiedä, onko helle jotenkin vääntänyt meidän ovet pois paikoiltaan, vai liittykö tämä vain rakentamisen vilkastumiseen."

Lue lisää

Ruokavienti ottaa askeleen

Suomalaiset suosivat yhä laadukkaampia leivoksia – konditoriatuotteiden myynti noussut vuodessa 18 prosenttia K-ryhmässä

Koronatartunnan kotitestien myynti on lisääntynyt päivittäistavarakaupoissa, ja osasta testit ovat jopa loppuneet – kotitestin tulos ei vapauta karanteenista

Ilmastointikoneet ovat menneet hellekesänä kuin kuumille kiville ja monin paikoin myydään jo eioota – "Heinäkuussa myynti on ollut 40-kertainen verrattuna vuoden takaiseen, ja olisi varmaan ollut enemmänkin, jos tarjontaa olisi riittänyt"