Talous

Estonian turma pelästytti hetkeksi risteilijät laivoilta – pandemia rajoituksineen on iskenyt matkustajavarustamoihin toisin

Kun matkustusta rajoitettiin, Viking Line piti suhdetta asiakkaisiin yllä avaamalla pop-up-myymälöitä Helsinkiin, Espooseen ja Raisioon ja tuomalla katkarapuvoileipiä ruokakauppoihin.
Kimmo Lunden
Ilta Itämerellä. Matkustajat ovat osin palanneet laivoille, ja erikoisristeilyt ovat tuoneet uusia elämyksiä ja tarjontaa. Laivoilla on yhä väljää. Kuva M/S Viking Gabriellan takakannelta.

Itämeren matkustajavarustamoliiketoimintaan koronapandemia vaikutuksineen iski ulkopuolelta, kuten autolautta Estonian uppoaminenkin 28. syyskuuta 1994. Onnettomuus pelästytti tuolloin asiakkaita risteilyilta, mutta vaikutus jäi silloin suhteellisen lyhytaikaiseksi.

"Tämä (pandemia) on kuitenkin ollut toisenlainen tilanne. Viranomaisten määräyksistä ja rajoituksista johtuen emme voineet tarjota laivoilla palvelujamme. Pandemian alussa (maan) hallitus pyysi, ettemme myisi lippuja. Vapaaehtoisesti rajoitimme lippujen myyntiä", Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses vertailee näitä kahta varustamoliiketoimintaa kolhinutta tapahtumaa.

Viking Line ei myynyt viime vuoden keväällä maaliskuun lopusta toukokuun puoliväliin 2020 lainkaan lippuja Ruotsiin tai Viroon laivoilleen.

Pitkän uran Viking Linella tehnyt Hanses muistaa, kuinka Estonia vaikutti liiketoiminaan vain kyseisen turmasyksyn.

"Vastasimme silloin alentamalla lippujen hintoja. Se toi ihmiset takaisin laivoille, varsinkin Suomesta."

Estline-varustamon omistama alus vei turmassa mukanaan 852 ihmistä.

Varustamot ovat arvostelleet Suomen hallitusta ja viranomaisia rajoitustoimista, joita ne ovat pitäneet terveysturvallisuuden kannalta ylimitoitettuina ja enemmän poliittisesti perusteltuina.

Myös laivamatkustajien välillä on Viking Linen Jan Hansesin mukaan ollut tietty jännite ruotsalaisten ja suomalaisten välillä:

"Ei ehkä enää niin paljon, mutta viime vuonna ongelmia tuli siitä, millä tavoin suomalainen yleisö suhtautuu siihen, että ruotsalaisia oli laivoilla. Muut matkustajat pelkäsivät, jos oli ruotsalaisia mukana."

Ruotsalaisilla on ollut vaikeuksia ymmärtää, että näitä pitää käyttää – Hanses osoittaa kasvomaskia edessään.

Viking Line onkin myynyt erikoisristeilyjään erikseen ruotsalaisille ja suomalaisille matkustajille.

Kimmo Lunden
Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses osallistui M/S Gabriella-aluksen risteilylle Helsingistä Hankoon regattaviikonloppuna. Hangon vesitornin huipulta avautui huikea näkymä.

Heinäkuun alkuviikkoina Viking Linen henkilöstöstä edelleen oli viidennes lomautettuna. Turussa laiturissa seissyt M/S Gabriella palasi heinäkuussa liikenteeseen käydäkseen ensin pitkästä aikaa Tukholmassa – ja heti perään erikoisristeilylle Helsingin Katajanokalta Hankoon. M/S Gabriellalle ja Viking Linelle Hanko oli ensivierailu. Matkustajille tarjoutui mahdollisuus päästä isolla laivalla Hangon regattaan.

950 matkustajaa oli mukana risteilyllä, jolla silläkin paikkojen määrää oli rajoitettu. Enemmänkin olisi mukaan mahtunut, mutta asiakkaat empivät yhä turvallisuuttaan. Laivassa terveysturvallisuudesta on muistutuksia kaikkialla ja maskisuositusta matkustajatkin noudattivat tunnollisen tuntuisesti aluksen käytävillä ja kaupoissa.

Yökerhossa maskit jäivät tanssilattialle. Kasmirille ja Jukka Pojallekin esiintymiset olivat ensimmäiset puoleentoista vuoteen. Oli kuin olisi palattu jo normaaliin.

Gabriella teki kesäristeilyjä myös Kotkaan.

Kimmo Lunden
M/S Gabriella teki erikoisristeilyn Hankoon regattaviikonloppuna 8.–10.7. Matkustajat kuljetettiin satelliittibusseilla Hangon rahtisatamasta kaupunkiin ja takaisin.

Varustamo on pyrkinyt pitämään yllä asiakassuhdettaan laivamatkustajiin, kun risteilyille ja reittimatkoille ei ole päässyt.

"Pandemian aikana avasimme pop-up -myymälöitä kolmessa kaupungissa, ostoskeskuksissa Helsingissä, Espoossa ja Raisiossa. Toimme katkarapuvoileipiä pääkaupunkiseudun ruokakauppoihin. Lisäksi teemme paljon kotimaisia erikoisristeilyjä sekä Suomessa että Ruotsissa", kertoo Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

Gabriellalla henkilöstö oli pitkien lomautusten jälkeen huojentunut, kun alus jälleen palasi liikenteeseen. Toimitusjohtaja Hansesin mukaan Hangon-risteily oli jo kannattavaa liiketoimintaa.

Asiakkaiden patoutunut kysyntä on näkynyt myös keskiostosten kasvuna ja ravintoloissa.

"Tänä vuonna on mahdollisuus päästä voitolliseen tulokseen. Osinkoja emme pysty maksamaan ennen kuin valtion likviditeettilainat, 43 miljoonaa euroa, on maksettu. Se oli lainan ehtona", Hanses kertoo.

Lue aiheesta lisää: Laivalähdöt satamista palautuivat, mutta kuumimmalla sesongillakin matkustaja-aluksilla on yhä hyvin väljää

Kimmo Lunden
Hangossa matkustajat poistuivat laivasta autokannen kautta, punaista mattoa pitkin.

Lue lisää

Uudenkaupungin rauhasta on tänään 300 vuotta

Kotimaanmatkailussa rikottiin ennätys heinäkuussa – yöpymisiä majoitusliikkeissä enemmän kuin koskaan mittaushistoriassa

Kesä ei ollut menestys matkailu- ja ravintola-alalle, syksykin näyttää vaikealta

Isovihan raakuus laukaisi pakolaisaallon Suomessa