Talous

MT tavoittaa jo yli puoli miljoonaa suomalaista – vain digitaalisena sanomalehtensä lukee 1,7 miljoonaa suomalaista

Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri-ikäisistä suomalaisista 91–97 prosenttia.
Juho Leskinen
Digilukijoita sanomalehdillä on 1,7 miljoonaa, lähes 2,5 miljoonaa lukee edelleen painettua sanomalehteä.

Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tuoreen mittauksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä.

Viestimedian kustantaman Maaseudun Tulevaisuuden kokonaistavoittavuus on yltänyt yli puolen miljoonan merkkipaalun. Verkossa julkaistavan mt.fi:n kehitys kävijämäärissä on kasvattanut kokonaistavoittavuutta merkittävästi.

MT:n kokonaistavoittavuus nousi 514 000 lukijaan. Edellisessä mittauksessa viime tammikuussa luku oli 483 000.

”Erityisen iloinen olen siitä, että tavoitamme jo yli puoli miljoonaa suomalaista. Kaltaisellemme erikoislehdelle tämä on huomattava saavutus, josta iso kiitos lukijoille ja tekijöille” päätoimittaja Jouni Kemppainen sanoo.

”Jopa yllättynyt olen siitä, että printtilehtemme lukijamäärä on kääntynyt edelleen nousuun. Tämä osoittaa, kuinka tärkeä perinteinen painettu lehti suomalaisille on”, Kemppainen jatkaa.

Sekä painettuna että digitaalisena sanomalehteä lukee yli kaksi miljoonaa suomalaista.

Vain digitaalisena sanomalehtensä lukee 1,7 miljoonaa suomalaista, pelkästään painettuna 423 000 suomalaista.

”Suomalaiset ovat jälleen todistetusti osoittaneet olevansa kiinnostuneita journalismin periaatteiden mukaan toimitetuista, luotettavista uutis- ja ajankohtaissisällöistä. Tämä on hieno asia meille kaikille sekä yhteiskunnallisesti että paikallisesti”, tiedottaa Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.

Vahvan digitaalisen lukemisen rinnalla lähes 2,5 miljoonaa suomalaista lukee edelleen painettuakin sanomalehteä. ”Siksi olisi tärkeää, ettei mikään estäisi ihmisiä saamasta lehtiään niissä muodoissa, joissa he niitä haluavat lukea”, Kirjonen toivoo.

KMT kokonaistavoittavuus muodostetaan lehden lukijoiden ja digitaalisen sisällön yhdistelmästä siten, että kokonaistavoittavuuslukuun pääsee kunkin median osalta vastaaja, joka on joko lukenut lehteä – on lehden keskimääräisen numeron lukija tai käyttänyt lehden digitaalista sisältöä keskimääräisen viikon aikana.

Lue lisää:

MT kiinnostaa yhä useampia: Kokonaistavoittavuus kasvoi reippaasti, lukijoita nyt 483 000 viikossa

Timo Filpus
KMT 2021-tutkimuksessa on mukana 252 lehteä ja 13 lehtipakettia
Lue lisää

Valtaosa kaikista suomalaisista lukee sanomalehtiä ikään ja ammattiin katsomatta

Niksit arkeen: Näin lukijat käyttävät MT:n suuria sivuja keittiössä, askartelussa ja remonteissa

MT koetaan johtavaksi metsämediaksi – asema jatkanut vankistumistaan

Maaseudun Tulevaisuus etsii neljää uutta työntekijää: Paikka tarjolle kahdelle toimittajalle ja kahdelle tuottajalle