Talous

Laskun maksaminen ei saa olla liian kallista – pankkipalvelut oltava kohtuullisesti saatavilla koko maassa, Kuluttajaliitto huomauttaa

Kympin maksu on liiton mukaan liikaa laskun maksamisesta.
Jarkko Sirkiä
Pankkiautomaattien määrä on vähentynyt, ja nyt pankit suosittelevat asiakkaita nostamaan käteistä myös kaupan kassalta ostoksien yhteydessä.

Siirtyminen verkossa tapahtuvaan pankkiasiointiin on vastustamaton ja pitkään jatkunut kehitys, arvioi muutosta MT:lle Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

”Haasteena ovat ihmiset, jotka eivät syystä tai toisesta käytä tai tule digitaalisia palveluita nykymuodossaan ikinä käyttämään. Elämme nyt murrosvaihetta, mutta kymmenen vuoden päästä laitteet ovat sellaisia, jolloin muistisairaskin voi niitä käyttää”, Beurling-Pomoell arvelee.

Silloin mennään hänen mukaansa samalla tavalla laitteen eteen kuin mentäisiin pankkiin konsanaan. Astutaan saliin, jossa voi hoitaa asioita koskematta mihinkään. Tunnistus tapahtuu esimerkiksi sormenjäljen tai silmän iiriksen perusteella.

Nykytilanteessa apua voi hakea erityisryhmille perustetuista puhelinpalveluista, joita muutama pankkiryhmä on perustanut, muun muassa OP. Niissä palvelua on mukautettu vanhemmalle väellä ymmärrettävälle kielelle.

”Pitää muistaa, että pankkipalvelut kuuluvat kansalaisen ”välttämättömiin palveluihin”. Niitä tulee olla saatavilla kaikille ja kaikkialla Suomessa jollain kohtuullisella tavalla.”

Esimerkiksi käteisen saaminen on Beurling-Pomoellin mukaan parantunut, kun sitä saa joidenkin kauppojen kassoilta.

”Laskujen maksua varten on esimerkiksi tilisiirtokuoret, joita omatkin Helsingin keskustassa asuvat vanhempani käyttävät. R-kioskit tarjoavat laskujen maksupalveluja. Niitä on suhteellisen hyvin ympäri maata, vaikka konttoreita ei ole.”

Kuluttajaliitto on pitänyt suurta ääntä muissa vaihtoehtoisissa paikoissa pankkitapahtumista perittävistä maksuista.

”Maksuja pidetään liian kalliina, joten olemme vedonneet asiassa eduskuntaan. Pitäisikö säätää jokin katto sille, ettei laskun maksatus voi maksaa jopa kymmenen euroa.”

”Ilman verkkopalveluja maalla eläville tulee ongelmia palveluiden käytön kalleudesta. Pelkästään käteisen hakeminen kaukaa kustantaa jo polttoainekuluissa. Tällöin voi sanoa, että yhdenvertaisuus eri alueiden välillä ei toteudu. Jos taas pystyy käyttämään pankkia netissä, yhdenvertaisuus toteutuu aiempaa paremmin.”

”Toisaalta on harmillista, jos on muuttanut kirkonkylään kyliltä, ja palvelut häviävät taajamasta pikkuhiljaa.”

Lue myös:

Savon Sanomat: Pankkikonttoreita kohta alle tuhat

Lue lisää

Työhönvalmennuksen palveluihin toivotaan lisää tasalaatua sotesta – vastuu siirtyy hyvinvointialueiden päättäjille

Osuuspankin harkittava vielä päätöstään

Yle uutiset: Kunnat jatkavat vetoomuksiaan OP Suur-Savoon pankkikonttorien säilyttämiseksi, Puumala ehdottaa nyt liikkuvaa tai minikonttoria ratkaisuksi

"Rohkeus kokeilla laitteita tarvitaan" – korkea ikä, muistin ongelmat ja heikot nettitaidot ovat suurimpia esteitä verkkoasioinnille, kertoo THL:n selvitys