Talous

Posti hoitaa yhä enemmän elintarvikekuljetuksia – kasvavia bisneksiä ovat myös koti- ja tekstiilipalvelut

Muut kuin perinteiset postipalvelut kattavat jo viidenneksen Postin liikevaihdosta.
Posti & Stiina Hovi
Uudet palvelut muodostavat jo viidenneksen Postin liikevaihdosta. Myös pakettien välitys on kasvussa, kun taas perinteiset postipalvelut kuihtuvat.

Postin uudet palvelut ovat nousseet some-vitseiksi ja tekstiviestipalstojen vakioaiheiksi. Monen mielestä Postin pitäisi keskittyä jakamaan postia nykyistä tehokkaammin, eikä rönsyillä puuhaamaan kaikkea muuta, kuten leikkaamaan ruohoa ja ulkoiluttamaan vanhuksia. ”Pian ovat mummotkin hukassa”, irvaillaan.

Postin on kuitenkin pakko keksiä uutta liiketoimintaa kirjeiden ja korttien sähköistyessä. Kun kirjeitä ei riitä poljettavaksi joka pitäjään, jää Kustille aikaa huolehtia vanhuksen ulkoilusta tai ruokailusta. Sohvan toimittava kuski voi hyvin myös koota sen ja napata vanhan huonekalun mukaansa kierrätykseen.

Kunnille Postin Kotipalvelut tarjoaa muun muassa ateriapalveluja ja omaishoidon sijaistusta, josta vastaavat koulutetut hoitajat. Sen sijaan taannoinen uutinen siitä, että posti hakisi uusia aluevaltauksia saattohoidon puolelta, oli uutisankka. Sen vahvistaa Anniina Kajasviita Postin viestinnästä.

Muut kuin perinteiset postipalvelut kattavat jo viidenneksen Postin liikevaihdosta.

Lukuhihnat suhisevat monessa tasossa Postin valtavassa logistiikkakeskuksessa Vantaan Tikkurilassa. Verkkokaupasta tilatut kirjat ja kaukomaiden vaatteet solahtavat omiin laareihinsa, joista ammennetaan kyyditettävää eri puolille Suomea sukkuloiviin rekkoihin.

Vuosittain yli 34 miljoonaa pakettia löytää tiensä vastaanottajan syliin. Paketeista yli miljoona toimitetaan suoraan kotiovelle. Toisin kuin kirjeposti, pakettien lähettäminen lisääntyy verkkokaupan myötä.

Tikkurilassa harjoitetaan myös niitä paljon parjattuja uusia palveluita. Postilaiset leikkaavat paperiarkkeja yritysasiakkaiden haluamiin kokoihin ja kiinnittelevät suomenkielisiä tuoteselosteita muun muassa pesuaineisiin, jotka levittävät tuoksuaan valtavaan halliin. Tikkurilassa myös esiasennetaan tieto- ja kopiokoneita, jotka sitten toimitetaan tilaajille käyttövalmiina.

Postin ja SOL:n yhteisyritys Flexo tarjoaa niin sanottuja sisälogistiikkapalveluita, kuten tuotteiden hyllytystä, keräilyä ja pakkaamista. Flexolla on liki tuhat työntekijää ja tavoitteena on saavuttaa muutamassa vuodessa yli sadan miljoonan euron liikevaihto.

Orimattilassa puolestaan toimii Postin vaatelogistiikan keskus. Siellä suomalaisiin kauppoihin myyntiin tulevia vaatteita ripustetaan rekkeihin, tarroitetaan, höyrytetään, puhdistetaan sekä ommellaan vetoketjuja, nappeja ja korjataan saumoja.

Posti kahmii osuutta myös elintarvikekuljetuksista. Kasvu alkoi, kun konserni osti Veine-yhtiöt ja Kuljetus Kovalaisen. Tässä vaiheessa elintarvikkeiden rahtikuljetuksia on noin kolme miljoonaa vuodessa.

Kalusto soveltuu sekä kylminä että kuumina toimitettaviin ruokiin niin yksityishenkilöille kuin yrityksillekin. Rekalla, jolla viedään verkkokauppapostia pääkaupunkiseudulta maalle, voidaan paluukyytinä tuoda pientuottajien tuotteita kaupunkilaisten marketteihin. Valmiudet on myös varastoida kylmätuotteita ja pakasteita.

Posti tavoittelee elintarvikekuljetuksille sadan miljoonan euron liikevaihtoa.

Jutun tiedot pohjautuvat Ympäristötoimittajat Ry:n vierailuun Tikkurilan logistiikkakeskuksessa 21.9.

Lue lisää

Posti ennustaa ennätyksellisen vilkasta pakettiliikennettä loppuvuodelle

Postialan työehtosopimuksille sinetti

Postia yhä jaettava

Tulostaan roimasti parantanut Posti: Verkkokaupan kasvu palaamassa pandemiaa edeltäneelle tasolle