Talous

Snellman lupaa ensi vuodelle parempaa hintaa

Hintaa nostetaan sekä kaupan että tuottajien suuntaan, ja yhtiö siirtyy vielä tänä vuonna kokonaan kotimaiseen broileriin. Uusi lihajohtaja lupaa kuunnella tuottajia ja luottaa työssään Toyotan oppeihin.
Esko Keski-Vähälä
"Leikkaamon kustannuksista 80 prosenttia on raaka-aineessa, ja saantoprosenttia parantamalla on säästynyt satojatuhansia euroja. Annamme paljon päätösvaltaa niille, jotka ovat lähellä arvoa tuottavaa työtä. Tämä on minulle tosi tärkeä filosofia minulle", toimitusjohtaja Roland Snellman linjaa.

Käynti lihatalon tehtaalla Pietarsaaressa on jotenkin kotoinen: tehdas on tuotteiden levinneisyys ja tuotantoketjun pituus huomioon ottaen yllättävän pieni, ja Snellmaneja vilisee.

Yksi heistä selostaa non-stopina yrityksen toimintaperiaatetta pukuhuoneen seinä-TV:ssä. Hän on Roland Snellman, lihanjalostuksen tuore toimitusjohtaja.

Johtamisessa pitää antaa vastuuta muille ja kuunnella henkilöstä ja alkutuottajia.

"Perheyrityksessä arvopohja on tärkeä ja minulle itsestäänselvä. Tunnemme yhtiön ja ajattelemme vastuutamme pitkäjänteisesti eikä vain tulosoptimointia. Omistajana tiedän, että tärkeintä ei ole tehdä hyvää tulosta nyt, vaan se, että yritys on olemassa vielä 20–30 vuoden päästä."

Tuottajille onkin hyviä uutisia.

"Näemme valoa tunnelin päässä ensi vuodelle. Pyrimme saamaan hinnankorotuksia sekä kaupan että sian- ja naudanlihan tuottajien suuntaan. En puhu prosenteista, mutta nousua on tulossa."

Linjaus on rohkea, sillä työ kaupan myyntimiesten kanssa on vasta alussa.

Yhtiö valmistaa tuotteita myös kaupan merkeille. Snellman ei suostu arvostelemaan kaupan toimintaa tai kaupan omia merkkejä, ministerin sanoin "markkinahäirikköjä". Uudesta ruoka-asiamiehestä hän ei ole kuullut, mutta pitää puolueetonta selvittäjää hyvänä asiana.

"Kaupalla on oma strategiansa ja teollisuudella oma vastuunsa. Kuluttaja pitää saada ymmärtämään ja arvostamaan tuotteita niin, että niistä saadaan kunnon hinta, niin mekin tulemme pärjäämään."

Lihatalo haluaa arvostaa alkutuottajiaan. Se on vaalinut sopimuspossujensa geeniperimää, panostanut nautatilojen kannattavuuteen ja viestinyt kuluttajille kotimaisesta ja gmo-vapaasta lihastaan. Luomutuotannon aloittaminen ei ole strategiassa, Snellman linjaa.

Laadun takeita ovat oma brändi eli Snellmanin tuotemerkki sekä suomalainen tuotantotapa. Roland Snellman uskoo, että nuoretkin jatkavat lihansyöntiä, kunhan luottamus on kunnossa.

"Meillä Suomessa asiat ja eläimet on hoidettu hyvin. Nostetaan se esille."

Roland Snellman vaalii tehtaalla aiemmin tuotannonjohtajana ajamaansa asiaa: liha leikataan tarkasti ja sekundaa vältetään. Oppi pohjautuu Toyotan menestykseen ja Lean-tuotantofilosofiaan.

"Lihaa ei saa tuhlata. Sitä on kallista tuottaa, ja tuhlaus alentaa tulosta ja tuottajahintaa."

Konserniin kuuluu lihan lisäksi valmisruokaa Keravalla tekevä Kokkikartano ja ravintoloille IceCool-pakasteita toimittava Snellman pro.

Kokkikartano vaihtoi thaimaalaisen broilerin kotimaiseen. Suurkeittiöille myydään vielä Thaimaan ja Brasilian broileria. Snellmanin sisäinen imagoristiriita on ilmeinen.

Toimitusjohtaja tarkistaa asian ja kertoo, että yhtiössä päätettiin viime vuonna siirtyä Suomessa suomalaiseen ja Ruotsissa ruotsalaiseen broileriin.

"Kaikki broileriliha on kotimaista vuoden 2017 loppuun mennessä."

Lue lisää

Ruuan hintapaine korostaa kotimaista

Yle: Snellman investoi 11 miljoonaa euroa valmisruokatehtaaseen Pietarsaaressa

Korona-aika on lisännyt suomalaisten jauhelihan ja siipikarjanlihan kulutusta

"Vuosi sitten jouduttiin venymään, jotta saatiin suomalaisille ruokaa" – Koronavuosi toi Snellmanille tulosennätyksen