LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Talous

Kotimaisen ruuan kysyntä on niin kova, että jauhelihapula uhkaa

S-ryhmä on jo joutunut supistamaan jauhelihojen valikoimaa. Hintakampanjat ovat lisänneet kotimaisen ruuan kysyntää.
Jukka Pasonen

Kaupan keskinäinen hintakilpailu on lisännyt kotimaisen ruuan kysyntää niin paljon, että joistain tuotteista on jo pulaa. Esimerkiksi S-ryhmällä naudanlihaa myydään niin paljon, että kotimaista tavaraa ei meinaa riittää kauppoihin.

Ketju on joutunut supistamaan jauhelihojen valikoimaa.

Kotimaisen naudanlihan osuus S-ryhmässä oli ennen halpuutusta 93 prosenttia, nyt osuus on 97 prosenttia.

Myös Keskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli arvioi naudanlihasta tulevan niukkuutta.

"Naudanlihan varastotasot ovat laskeneet", Akseli sanoo.

Myös luomulihalla olisi enemmän kysyntää.

S-ryhmän kaupoissa sekä K-kaupoissa kotimaisen osuus myynnistä on noin 80 prosenttia.

Lidlin mukaan 58 prosenttia sen myymistä tuotteista on ostettu kotimaisilta tavarantoimittajilta.

Lihassa ja maidossa kaikilla ketjuilla kotimaisuuden osuus on korkea. Juuston kotimaisuus jää selvästi alemmaksi.

S-ryhmä hinnanalennukset ovat lisänneet myös juuston ja vihanneksien kysyntää. Myynti on kasvanut neljä miljoonaa kiloa. Juustojen kotimaisuusaste nousi 57:stä 63:een prosenttiin.

Myös Keskolla kotimaisen osuus on lisääntynyt.

"Vuoden 2014 alkaneen kampanjan aikana kotimaisuus valintakriteerinä nousi korkeammalle tasolle", Akseli sanoo.

Keskon mukaan kotimaisuuden vanavedessä kasvaa lähiruuan merkitys. Lähiruuan myynnin kasvu on jo vuosia ollut noin kymmenen prosenttia vuodessa.

Lidlillä tuoreesta lihasta 94 prosenttia on suomalaista. Kasvua on esimerkiksi kasviksissa.

"Kasviksissa osuus on 15 vuoden aikana tuplaantunut 25 prosentista yli 50 prosenttiin”, Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio kommentoi.

Kotimaisen lisääntynyt kysyntä ei toistaiseksi ole juuri auttanut tuottajia.

Oksa arvioi, että myynnin kasvu on osaksi Venäjän viennin tyrehtymisestä peräisin olevan ylituotannon purkamista.

Näin voi olla lihassa ja maitotuotteissa, mutta kasviksissa koko tuotanto on jo aiemmin myyty kotimaahan.

Akselin mukaan jotkut tuottajat ovat hyötyneet.

"Luomuliha tuppaa olemaan kiven alla. Kasvisproteiinituotteiden kasvu on näkyvissä. Siihen kannattaa reagoida."

Joidenkin tuotteiden kotimaisuusasteita kauppaketjuissa:

Kesko: maitovalmisteet lähes 100 prosenttia, kananmunat 100, liha 90, vihannekset ja juurekset noin 80 ja lihajalosteet yli 90.

S-ryhmä: maito 100 prosenttia, juusto 63, pakattu broilerinliha 100, naudanliha 98, sianliha 92, kananmunat 100.

Lidl: tuore broileri 100 prosenttia, sianliha 89, naudanliha 72, kananmuna 100, tuore maito 94, juusto 24.

Edit: 3.11. klo 12:00. Juttua editoitu, lisätty Lidlin tarkennus valikoman kotimaisuusasteesta sekä tekstiin että graafiin. Klo 14:07. Muutettu graafin prosenttiluku oikeaksi.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää Keskon ja Heinon Tukun välisen yrityskaupan kieltämistä – Kesko vie markkinaoikeuteen

Taavi Heikkilä: ”S-ryhmän kasvulla ei ole rajoja”

Ässän seurassa kehdosta hautaan eli S-temppu ja kuinka se tehtiin