Talous

50 konttia Uimaharjun sellua lähti aamujunassa Kiinaan. Rahtihinta nelinkertainen?

Talous 22.11.2017

Stora Enson sellupaaleille järjestyi pikakuljetus rautateitse Venäjän ja Kazakstanin kautta Kiinaan. Kiinan-junaan lastattiin Joensuun Uimaharjusta 50 konttia.


Nurminen Logisticsin ensimmäinen yhtiön järjestämä kokojunakuljetus lähti keskiviikkona Suomesta Keski-Kiinaan.

Stora Enson Uimaharjussa valmistettu selluerä lähti aamulla Niiralan raja-aseman kautta Venäjän ja Kazakstanin poikki Kiinaan. Logistiikkayhtiö Nurminen Logisticsin operoima junahanke Kiinaan lähti keskiviikkona 22. marraskuuta matkaan. Kyseessä oli ensimmäinen yhtiön järjestämä kokojunakuljetus Suomesta Keski-Kiinaan.

Ensimmäinen konttijuna koostuu 50:stä 40 jalan kontista ja junan kokonaispituus on noin 800 metriä. Tavarat kuljetetaan Suomesta Niiralan kautta Keski-Kiinaan Venäjän ja Kazakstanin kautta vain 10–12 päivässä, yhdistettynä meri- ja maakuljetuksena sama matka taittuu yli 50 päivässä.

Kuljetus toteutetaan yhdessä venäläisten, kazakstanilaisten ja kiinalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Kuljetuksen aikana kontit lastataan uuteen junaan vain kerran Kiinan ja Kazakstanin rajalla, koska Suomessa, Venäjällä ja Kazakstanissa on sama raideleveys.

Metsäteollisuuden kuljetukset on tähän mennessä viety Kiinaan lähes kokonaan merirahtina. Meritie on hitaampi, mutta junakuljetuksia edullisempi. Merirahdin kuljetusaika Suomesta Kiinaan on 7–8 viikkoa.

Merirahtiin verrattuna rautatiekuljetus Suomesta Venäjän halki Kiinaan on toimitusjohtaja Nurminen Logisticsin toimitusjohtajan Marko Tuunaisen mukaan "merkittävästi kalliimpi".

Paljonko kalliimpi? Sahatavarassa rautateitse viedyn konttirahdin hinta Kiinaan on noin nelinkertainen merirahtiin verrattuna (mt.fi 22.11.2017).

Nurmisen tavoitteena on järjestää säännöllinen junayhteys Kiinaan. Potentiaalia löytyy, ja esimerkiksi pelkästään Suomen metsäteollisuuden viennin arvo viime vuonna oli tullin tilastojen mukaan 11,4 miljardia euroa, josta Aasian osuus oli noin 19 prosenttia ja Kiinan noin seitsemän prosenttia. Mahdollisuus hyödyntää nopeaa junayhteyttä kiinnostaa useita teollisuuden aloja.

"Jos muutamakin prosentti siirtyisi raiteille, se olisi iso markkina meille", Nurminen Logisticsin Tuunainen arvioi.

Metsäteollisuuden lisäksi uusi reitti voisi sopia metalliteollisuudelle ja elintarviketeollisuuden Kiinaan vietäville tuotteille. Niin ikään Kiinasta pystyisi tuomaan palaavissa konteissa tuotteita Suomeen. Sopimukset Kiinassa ovat tältä osin Marko Tuunaisen mukaan vielä kesken.

Junaan nostetut kontit ovat kiinalaisen yhtiön ja Nurminen Logistics käyttää kuljetuksissa venäläis-kazakstanilaisen rautatieyhtiön alustoja.

"Tavoitteena on, että seuraava juna lähtee tämän vuoden puolella", Tuunainen kertoo kuljetusaikataulusta.

”Tämä on tärkeä avaus yhtiölle. Haluamme olla kehittämässä tehokkaita logistiikkaratkaisuja Suomen vienti- ja tuontiteollisuuden tarpeisiin”, sanoo Nurminen Logisticsin Tuunainen.

Nurminen selvittää myös tuontiliikenteen mahdollisuuksia. Säännöllinen junayhteys kiinnostaa Nurminen Logisticsin mukaan erityisesti kausituotteita Eurooppaan tuovia toimijoita, joille meriliikenne on liian hidas vaihtoehto.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT