Talous

Taloustutkimuksen Pasi Holm: "Nelosoluen veroton hinta voi laskea jopa puoleen"

Talous 18.12.2017

Kilpailu ja kaupan tarjonta voivat jopa puolittaa nelosoluen verottoman hinnan, kun se tulee ruokakauppaan. Selvityksen perusteella Alko on ylihinnoitellut vahvan oluen.


Sanne Katainen
Vahvaa Karhua. Alkoholilain kokonaisuudistus tuo nelosoluet ruokakaupan hyllyille. Kuluttajien kysyntä ja kilpailu määrittävät nelosoluen verottoman hinnan. Alkoholijuomien vero säilyy.

Kilpailu ja lisääntyvä tarjonta tekevät tehtävänsä, kun eduskunnassa perjantaina hyväksytty alkoholilain kokonaisuudistus tuo vahvemman nelosoluen ruokakaupan hyllyille.

Eduskunta äänesti alkoholiprosenttirajan nostosta nykyisestä 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin. Lakiehdotuksen toinen käsittely on eduskunnassa tiistaina.

"Nelosoluen veroton hinta voi laskea Suomessa jopa puoleen nykyisestä", arvioi Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm Maaseudun Tulevaisuudelle.

Taloustutkimus teki vast'ikään selvityksen Päivittäistavarakauppayhdistykselle alkoholilain vähittäiskauppaa koskevien uudistusten vaikutuksista matkustajatuontiin, alkoholiverotuloihin ja kulutukseen.

Yli 5-prosenttinen nelosolut on ollut tarjolla ainoastaan Alkon monopolilla alkoholilainsäädännön syistä. Asiaa PTY:n toimeksiannosta tutkinut Holm arvioi nelosoluen olleen Alkolla selvästi ylihinnoiteltua, kun hinnasta ottaa pois alkoholiverot ja arvonlisäveron.

Ekonomisti Holm vertasi verottomia hintoja Suomessa ja Virossa kolmosoluen nelosoluiden ja viinien välillä.

"Verrattuna Viroon III-olut Viron kaupoissa on verottomana noin 10 prosenttia edullisempaa kuin Suomessa myyty. Jos vertaa vastaavasti nelosoluiden hintoja Suomessa ja Virossa, IV-olut on verottomana 50–60 prosenttia kalliimpaa Suomessa."

Viineissä Alko on hyvinkin kilpailukykyinen pystyessään isona ostajana saamaan maailmalla tukkualennusta viinieristään.

Kun kolmos- ja nelosoluen tuotanto- ja jakelukustannukset ovat suunnilleen samat, nelosen hinnan määrittää kilpailun avautuessa nelosen saama suosio ruokakaupoissa.

"Hinnan määrittää se, tuleeko IV-oluesta volyymituote vai ei", konkretisoi Holm.

Tänään Suomessa kulutetusta oluesta vain 13 prosenttia on alkoholipitoisuudeltaan vahvempaa niin sanottua nelosolutta.

"Tästä 90 prosenttia on matkustajatuontia", Holm viittaa eritoten Viron-matkustajatuontiin.

"Ihan selvää on, että nelosoluen hinta laskee joka tapauksessa 20–30 prosenttia. Kesän olutsesonki ratkaisee paljon", Pasi Holm päättelee.

Alkossa Koffin puolen litran ja vahvuudeltaan 5,2-prosenttinen IV-oluttölkki maksaa nyt 2,91 euroa veroineen. Olvin Export A 0,33 litran pullossa maksaa 1,53 euroa.

Sinebrychoffin 8-prosenttinen tosi vahva Karhu pysyy jatkossakin vain Alkon tarjonnassa - Alkon hinnasto kertoo 0,33 litran pullon hinnaksi 2,55 euroa.´

Alko arvioi tiedotteessaan perjantaina, että uusi alkoholilaki voi pienentää Alkon liikevaihtoa useita prosentteja: "On arvioitu, että Alkossa oluen, siiderin ja long drink -juomien myynti vähenee noin 70–90 prosenttia. Niiden myynti siirtynee pääosin päivittäistavarakauppoihin."