Talous

Maaseudun Tulevaisuuden mainosmyynti kasvaa, kun muilla lehdillä se kutistuu - MT palkittiin menestyksestä Kultaisella kakkulapiolla

Talous 30.01.2018

Vähittäiskauppa vähensi mainostamistaan 11 prosenttia.


Markku Vuorikari
"Jos haluatte tavoittaa kaikki yli viisi hehtaaria metsää omistavat, se onnistuu Maaseudun Tulevaisuuden avulla", Viestilehtien markkinointijohtaja Olli Kantola mainosti kiitospuheessaan. Tilaisuuden edellinen esitelmä oli ollut metsän markkinoinnin mielikuvista. Palkinnon ojensi Kantar TNS:n johtaja Marja Honkaniemi.

Printtimedian mainosmyynnin pienevästä kakusta yksi leikkasi siivunsa paremmin kuin muut. Maaseudun Tulevaisuuden mainosmyynti kasvoi viime vuonna kahdeksan prosenttia, kun koko ala kutistui 11 prosenttia.

MT palkittiin ansioistaan tänään tiistaina Kultaisella kakkulapiolla. Palkinnon myöntää markkinatutkimusyritys Kantar TNS.

"Tänä vuonna voittaja löytyi helposti. Printtimediassa on totuttu laskeviin lukuihin, mutta se ei ole koko totuus. Meillä on perinteinen media Maaseudun Tulevaisuus, jolla oli viime vuonna hyvä vuosi", Kantar TNS:n johtaja Marja Honkaniemi hehkutti palkintoa jakaessaan.

Erikoislehtenä MT ei ole yhtä paljon yleisen kehityksen armoilla kuin muut printtilehdet.

"Vuosi 2016 oli meille erinomaisen hyvä, mutta viime vuosi sattui olemaan vielä parempi", MT:n julkaisijan Viestilehtien markkinointijohtaja Olli Kantola kommentoi palkinnon perusteita.

Suomen mediamainonnan arvo oli viime vuonna 1,2 miljardia euroa. Summa oli lähes sama kuin edellisvuonna, kertoo Kantar TNS.

Suurin osa mainoseuroista meni verkkomedialle. Niiden osuus oli 30 prosenttia ja kasvua oli kolme prosenttiyksikköä. Toiseksi suurimman potin myivät sanomalehdet. Niiden osuus oli neljännes, laskua kolme prosenttia.

Kantar TNS:n mukaan suurin yksittäinen mainostaja viime vuonna oli vähittäiskauppa, vaikka ne vähensivät mainostamistaan 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Elintarvikkeita mainostettiin kahdeksan prosenttia vähemmän.

Suomalaiset käyttävät aikaa median seurantaan seitsemän tuntia ja 57 minuuttia vuorokaudessa.

Painettujen sanomalehtien osuus ajasta on seitsemän prosenttia. Televisio haukkaa neljänneksen, sosiaalinen media 12 prosenttia. Internetin kautta käytettävien medioiden osuus ajasta on 44 prosenttia.

Puhelimen käyttö median seurannassa kasvaa kaikissa ikäryhmissä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit