Talous

Jäämeren rata tekisi Lapista Euroopan liikenteen solmukohdan – "realistinen ehkä vuonna 2040"

Talous 13.02.2018

Liikennevirasto selvittää parhaillaan yhteistyössä Norjan liikenneviranomaisten kanssa, kannattaako Jäämeren rataa rakentaa ja mistä sen kannattaisi kulkea.


Jukka Pasonen
Ilmaston lämpeneminen voi lisätä laivaliikennettä Koillisväylällä. Se lyhentää laivamatkaa Euroopasta Aasiaan tuhansilla kilometreillä.
Ilmaston lämpeneminen voi lisätä laivaliikennettä Koillisväylällä. Se lyhentää laivamatkaa Euroopasta Aasiaan tuhansilla kilometreillä.
Jukka Pasonen
Jäämerelle oli useita ratavaihtoehtoja.
Jäämerelle oli useita ratavaihtoehtoja.

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) visio on, että Keski-Euroopasta pääsisi rautateitse Baltian halki ja Tallinnan tunnelin läpi Suomeen. Matka jatkuisi Lapin halki Jäämerelle asti. Koillisväylällä on vielä vasta vähän laivaliikennettä, mutta ilmaston lämpenemisen myötä liikenne voi lisääntyä. Laivamatka Euroopasta Aasiaan on Koillisväylän kautta tuhansia kilometrejä lyhyempi kuin Suezin kanavan kautta.

Jäämeren rata on realistinen ehkä vuonna 2040, sanoo liikennejärjestelmäasiantuntija Anni Rimpiläinen Liikennevirastosta.

Suomen ja Norjan liikenneviranomaiset selvittävät parhaillaan radan kysyntäpotentiaalia ja viittä eri reittivaihtoehtoa.

Lapin maakuntajohtaja Mika Riipi kannattaa vaihtoehtoa, joka kulkisi Rovaniemeltä Sodankylän kautta Norjan Kirkkoniemeen.

"Se tukisi parhaiten aluekehitystä", Riipi perustelee. Hän näkee, että keskellä Lappia kulkevalla radalla olisi parhaat edellytykset tukea kaivannaisteollisuuden ja biotalouden investointeja.

Investointikustannuksia lasketaan parhaillaan, mutta Kirkkoniemen reitin on arvioitu radan maksavan 2–3 miljardia euroa. Tromssan-reitti maksaisi lähemmäs 4 miljardia.

Riipi uskoo, että hanke aikanaan toteutuu.

"Aion tehdä töitä sen eteen."

Hän pitää vaarallisena asennetta, jossa kaikille isoille visioille sanotaan ei.

"Olen valtavan tyytyväinen, että ministeri Bernerillä on isoja näkemyksiä, miten Suomen ja Euroopan liikenneverkkoa pitäisi kehittää."

Jäämeren rata palvelisi erityisesti tavaraliikennettä. Myös henkilöliikenne on mahdollista.

Rata kulkisi läpi saamelaisten kotiseutualueen. Saamelaiskäräjien puheenjohtajaa Tiina Sanila-Aikiota huolettaa muun muassa vaikutukset poronhoitoon.

Rata leikkaisi porojen talvilaitumet kahtia. Myös porokolarit huolettavat, sillä törmäyksessä junan alle voi jäädä kymmeniä poroja.