Talous

Kysely: Suomalaisten digiostokset jakautuvat satoihin verkkokauppoihin

Talous 12.03.2018

Kyselyn mukaan ulkomaisten verkkokauppojen osuus on jatkanut kasvuaan Suomessa.


Etenkin ulkomaiset verkkokaupat vahvistivat otettaan. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Suomalaisten digiostokset hajaantuvat satoihin verkkokauppoihin maailman eri puolille, ilmenee Kaupan liiton kyselystä.

Kyselyssä oli nimetty 150 tunnettua verkkokauppaa, mutta sen lisäksi kuluttajat kertoivat käyttäneensä yli 500:aa muuta verkkokauppaa.

"Ihmiset hakevat verkkokauppoja tuotekohtaisesti, eivät kauppakohtaisesti", arvioi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Hänen mukaansa digitaalinen maailma on todella hajaantunutta. Ihmiset ovat erittäin hintatietoisia, ja he uskaltavat tilata tavaraa esimerkiksi tuiki tuntemattomasta hongkongilaisesta verkkokaupasta. Jos palvelu pelaa, kyseistä kauppaa voi käyttää uudelleen.

Verkkokaupoissa myytävien tuotteiden ja palvelujen kirjo on todella laaja. Perinteisten vaatteiden ja elektroniikan ohella verkkokaupoista löytyy tavaraa pikkurihkamasta painaviin autonrenkaisiin.

"Autonrenkaita hankitaan paljon ulkomailta", Kurjenoja kertoo.

Kyselyn mukaan ulkomaisten verkkokauppojen osuus on jatkanut kasvuaan Suomessa. Viime vuonna verkko-ostoksista tuli enää 54 prosenttia Suomesta, kun osuus oli toissa vuonna 59 prosenttia. Kurjenoja pitää ulkomaisten verkkokauppojen suosion syynä alhaisia hintoja ja laajoja valikoimia.

Suomalaiset arvostavat kuitenkin kotimaisia verkkokauppoja. Kolme viidestä kuluttajien parhaimmiksi arvostamasta verkkokaupoista on kotimaisia. Häntäpäästä löytyy useita ulkomaisia jättejä.

"Kyllä Suomessakin osataan tehdä verkkokauppoja", Kurjenoja painottaa.

Mobiililaitteet ovat lisänneet voimakkaasti osuuttaan verkko-ostoksista. Kyselyn mukaan matkapuhelimilla tehtiin viime vuonna 20 prosenttia verkko-ostoksista. kun toissa vuonna osuus oli 12 prosenttia. Tablettien osuus pysyi suurin piirtein ennallaan runsaassa 10 prosentissa.

"Vaikka mobiiliostot ovat kasvaneet Suomessa hurjasti, emme kuulu kärkimaihin", Kurjenoja huomauttaa.

Kärkimaissa Japanissa ja Britanniassa mobiililaitteilla tehdään jo yli puolet verkko-ostoksista.