Talous

Fazerilla oli makea vuosi

Talous 13.03.2018

Keksimarkkinoilla Domino-, Jaffa ja Fasupala-brändien tulos ylitti perheyhtiön odotukset.


Kari Salonen
Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum odottaa liikevaihdon kasvavan myös vuonna 2018. Hän kuvattu Vierailukeskus Fazer Experiencessä, jossa kävi viime vuonna yli 187 000 ihmistä.

Fazer-konsernille tilivuosi 2017 tarjosi kasvua ja parantunutta kannattavuutta. Bruttokansantuotteen kasvu tuki elintarvikealan moniottelijaa, Fazeria, sen päämarkkina-alueilla.

Yhtiön liikevaihto kasvoi kaksi prosenttia edellisvuodesta 1 641,6 miljoonaan euroon. Vertailukelpoisesti liikevaihto kasvoi lähes neljä prosenttia, jos vuoden 2016 luvuista vähennetään vuoden 2017 alussa poistuneen makeisveron osuus.

Konsernin liikevoitto nousi kahdella miljoonalla eurolla 92,1 miljoonaan euroon.

Yhtiön liikevaihdoltaan suurin liiketoiminta-alueen Fazer Leipomoiden liikevaihto nousi runsaaseen 614 miljoonaan euroon, kasvua 12 miljoonaa euroa.

Fazer Makeisille vuosi oli makea: vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 331,2 miljoonaan euroon (2016: 313,4 milj. euroa ilman makeisveroa). Myös keksimarkkina kasvoi ja Domino-, Jaffa ja Fasupala-brändien tulos ylitti yhtiön odotukset.

Ruoka-alan yritys Fazer Food Servicesin noin 1 200 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa tekivät 607,7 miljoonan euron liikevaihdon (2016: 600,7 milj. euroa).

Fazer loi viime vuonna uuden liiketoiminta-alueen, Fazer Lifestyle Foodsin, joka keskittyy maidottomiin viljatuotteisiin, kasvipohjaisiin aterioihin välipalatuotteisiin ja juomiin. Fazer osti viime vuonna suomalaisen Biofermen ja smoothiebrändi Frooshin. Nämä sekä Fazer Mylly liitettiin Lifestyle Foods -liiketoiminta-alueeseen. Uuden alueen liikevaihto oli 99,4 miljoonaa euroa.

Konsernin viidennen liiketoiminta-alueen Fazer Cafesin liikevaihto pysyi ennallaan noin 22 miljoonassa eurossa.

Perheyritys Fazer odottaa liikevaihdon kasvavan tänä vuonna valuuttakurssien kehityksestä riippuen.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT