Talous

Nuoria kiinnostavat tv-ohjelmat, mutta ei vanhanaikainen tv-ruutu

Talous 17.04.2018

Finnpanel mittaa katselua jatkossa kaikilta päätelaitteilta, myös mobiililaitteista.


Tutkimuksen mukaan esimerkiksi pääsiäisen aikaan tietokoneet, tabletit ja älypuhelimet toivat kahden viikon aikana 25 prosenttia lisää katselua MTV:n, Nelosen ja Ylen sisällöille nuorissa kohderyhmissä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Television katselua tarkkaillaan entistä perusteellisemmin, kun Finnpanel mittaa katselua jatkossa kaikilta päätelaitteilta, myös mobiililaitteista. Tässä Suomi on yhtiön mukaan ensimmäisten maiden joukossa. Tv-mittaritutkimus kattaa nyt myös mediatalojen videopalvelut Areenan, Katsomon ja Ruudun.

"Uuden menetelmän avulla saamme selville katsojaprofiilit ja kohderyhmittäiset katsojamäärät myös online-katselusta. Nyt tiedämme tarkkaan, mitä kansa katsoo. Tämä auttaa mediataloja kehittämään sisältöjään ja palveluitaan", kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun tiedotteessa.

Mediatalot eivät ole ainoita tarkemmasta mittauksesta kiinnostuneita.

"Myös mainostajia kiinnostaa tietää, miten eri alustat toimivat videomainonnan välittäjinä", toteaa MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin tiedotteessa.

Finnpanelin mukaan uudistettu mittaus paljastaa muun muassa sen, että nuoret tuijottavat entistä harvemmin tv-vastaanotinta, mutta katsovat televisiota muilta laitteilta.

Tutkimuksessa selvisi, että esimerkiksi pääsiäisen aikaan tietokoneet, tabletit ja älypuhelimet toivat kahden viikon aikana 25 prosenttia lisää katselua MTV:n, Nelosen ja Ylen sisällöille nuorissa kohderyhmissä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit