Talous

S-ryhmä saattaa mainostaa alkoholia kohdennetusti, Kesko ei

Talous 16.05.2018

Kanta-asiakas­korttien alkoholi­ostoista ei kerry lakimuutoksen jälkeen bonuspisteitä.


Kari Salonen ja Jarkko Sirkiä
Plussaa tai Bonusta ei saa enää alkoholista.

Alkoholiostot tallentuvat kaupan asiakasohjelmaan, jos ostojen yhteydessä käyttää kanta-asiakaskorttia. Keskusliikkeet käyttävät tietoja liiketoiminnan kehittämiseen sekä markkinoinnin suuntaamiseen.

S-ryhmässä asiakasomistajalta kertynyttä tietoa ostoista käytetään esimerkiksi valikoimien suunnittelussa, asiakaskunnan ostokäyttäytymisen ja tarpeiden muutosten tunnistamisessa sekä ennusteissa, joiden mukaan kehitetään tarjontaa.

”Tietoja käsitellään tällöin asiakasryhmittäin ja niin, ettei yksittäistä henkilöä voi tunnistaa”, painottaa SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae.

Lisäksi tietoja ostoista voidaan käyttää markkinoinnin sisällön kohdentamiseen suoraan asiakkaalle.

Mietoja alkoholeja, joihin kuuluvat kaikki ruokakauppojen myynnissä olevat oluet, lonkerot ja siiderit sekä vähän alkoholia sisältävät viinit, voidaan mainostaa 33. pykälän mukaan ”vähittäismyynti- ja anniskelupaikan ulkopuolella juoman saatavuuden ja hinnan ilmoittamisen osalta”, Malmirae toteaa.

”Kohdennettua mainontaa koskee sama lainsäädäntö kuin esimerkiksi TV-mainoksia”, hän täsmentää.

Se tarkoittaa muun muassa, ettei mainonta saa kohdistua alaikäisiin eikä alkoholin käyttöä saa kytkeä myönteisiin asioihin, kuten suorituskyvyn lisääntymiseen, sosiaaliseen menestymiseen, rauhoittumiseen eikä toisaalta piristymiseen tai ristiriitojen ratkaisukykyyn.

Keskossa on markkinoinnissa lainsäädäntöäkin tiukempi linja. K-Plussan ja datalähtöisen markkinoinnin johtaja Outi Nylund Keskosta toteaa, ettei Plussa-kortille kertyviä tietoja alkoholiostoista käytetä asiakaskohtaiseen markkinoinnin kohdentamiseen.

Plussa-kortin haltijat voivat saada halutessaan myymälöitä suoraan kohdennettuja viestejä tuotevalikoimista ja kampanjoista. Näihin viesteihin ei sisällytetä alkoholia koskevaa mainontaa.

Keskokin kertoo silti hyödyntävänsä alkoholiostojen tietoja kauppojen normaaliin arkeen kuuluvassa valikoimasuunnittelussa.

Maaliskuun alun jälkeen alkoholilakia muutettiin. Kumpikaan kaupan suurista ryhmistä ei enää myönnä kanta-asiakas­ohjelmissa bonuspisteitä alkoholijuomista, jotka sisältävät yli 1,2 tilavuusprosenttia etyyli­alkoholia.

Sama sääntö koskee myös yli 2,8 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviä elintarvikkeita, kuten makeisia, jäätelöitä ja säilykkeitä.

Periaatteessa ostotiedot paljastavat myös, jos joku ostaa hyvin paljon alkoholia.

Tällaisia tai muitakaan ostotietoja ei kumpikaan keskus­liike luovuta eteenpäin.

”Asiakas toki saa ladattua omat tarkat ostotietonsa Omalta S-kanavalta ja voi sitä kautta halutessaan itse kertoa tiedot terveydenhuollolle”, SOK:n Malmirae vastaa.

”Emme luovuta asiakastietoja K-ryhmän ulkopuolelle”, kuuluu K-ryhmän Outi Nylundin lyhyt vastaus.