Talous

Kajaani tähtää pääkaupungin varjosta pelialan kärkeen

Talous 17.05.2018 Kajaani

Visioissa pelit työllistävät viiden vuoden päästä jo saman kuin maakunnan surullisenkuuluisa kaivos.


Jaana Kankaanpää
Timo Ylikangas (keskellä) seuraa, kun CSE Entertainment Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Nurkkala (vasemmalla) ja Mika Karjalainen testaavat uutta liikuntasovellusta.

Pelialasta puhutaan Suomelle uutta talouden tukijalkaa. Valtaosan mielikuvissa alan suhteellisen vähälukuinen osaajien joukko on kerääntynyt pääkaupunkiseudulle eikä sen kasvusta juuri euroja tipahda maakuntiin.

Mielikuva saattaa olla kuitenkin virheellinen. Kainuun maakunnan pääkaupunki Kajaani on noussut kuin huomaamatta kisaamaan kärkisijoista kilpailussa, jota käydään pelialan herruudesta.

Kajaanissa toimivat pelialan yritykset tekevät jo nyt yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa, ja viime vuosien aikana kasvu on ollut erittäin nopeaa.

Pelkästään maakunnan oman väen visioista ei ole kyse. Siihen näyttää uskovan jopa valtakunnan visionäärin paikkaan pyrkivä Peter Vesterbacka – itsekin pelialalta, Angry Birdsistä tunnetusta Roviosta ponnistanut.

Vesterbacka rinnasti Kainuun Sanomien (1.3.) mukaan pelialan työllistämismahdollisuudet valtakunnallisestikin tunnettuun kainuulaisyritykseen – Terrafameen. Hänen mukaansa Kajaanissa toimivat pelialan yritykset voisivat viiden vuoden päästä työllistää jo yhtä monta työntekijää kuin Terrafame, eli noin tuhat. Ei vähän ollenkaan.

Puhumattakaan siitä, että Vesterbacka näki Kajaanin houkuttelevana pelialan opiskelupaikkana lahjakkuuksille ympäri maailman.

Juuri koulutus on ollut tärkein tekijä, joka on nostanut Kajaanin pelialan nousuun.

Pelialan koulutusta alettiin kaavailla Kajaanin ammattikorkeakouluun vuonna 2005. Ensimmäiset opiskelijat aloittivat opintonsa 2009, kertoo kehittämisyhtiö Kainuun Edun pelialan asiantuntija Timo Ylikangas.

Ylikankaalla itsellään on pelialalta reilusti yli 20 vuoden työkokemus.

Opintokokonaisuutta ryhdyttiin rakentamaan kaupallisten opintojen ympärille eli opiskelijat valmistuvat tradenomeiksi. Juuri siinä on yksi Kajaanin merkittävimmistä vahvuuksista verrattuna esimerkiksi resursseiltaan ylivoimaiseen pääkaupunkiseutuun.

”Kajaanissa pelialan opiskeluun on liitetty olennaiseksi osaksi myös peliliiketoiminta. Pelien tekemisen rinnalle opiskelijat saavat myös ymmärryksen liiketoiminnasta”, Ylikangas kertoo.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla opinnot ovat myös muuten pirstaloituneet: yhdestä siilosta valmistuu suunnittelijoita, toisesta graafikoita ja kolmannesta koodareita. Kajaanissa kaikki ovat saman katon alla ja vuorovaikutus hyvin kiinteää.

Ylikankaan mukaan Kajaanin tapa toimia eroaa muutenkin siitä, miten muualla toimitaan.

”Täällä opiskelijat pääsevät oikeasti tekemään ja toteuttamaan omia ajatuksiaan hyvin varhaisessa vaiheessa. Kun he valmistuvat, heillä on käytännössä jo ainakin kahden vuoden kokemus alan töistä.”

Tämä ei ole alalla lainkaan vähäinen etu: senioreista eli vähintään viisi vuotta alan töitä tehneistä on huutava pula, Ylikangas kertoo.

Pelkkä koulutus ei silti yksin selitä Kajaanin menestystä. Kainuun Etu käynnisti vuonna 2015 kaksivuotisen hankkeen, jolla pystytään lisäämään koulutuksen ja työelämän kohtaamista.

Kavio Game Brewery -niminen hanke kokosi suojiinsa opiskelijoiden perustamat yritykset.

Kun hanke alkoi, opiskelijoiden yrityksissä oli ”yläkanttiin arvioiden” viitisenkymmentä työntekijää ja niiden liikevaihto oli noin miljoona euroa. Nyt työntekijöitä on jo 160 ja liikevaihto yhteensä yli 10 miljoonaa, Ylikangas kertoo.

Työntekijöiden määrään on hänen mukaansa laskettu vain ne, jotka ovat suoraan yritysten palkkalistoilla. Lisäksi ala työllistää opettajia ja henkilökuntaa ammattikorkeakoulussa ja ammattioppilaitoksessa sekä tukiorganisaatioissa.

”Hankkeen 370 000 euron budjetilla on kyllä hyvä saavutus, että kolminkertaistetaan työntekijöiden määrä ja liikevaihto yli kymmenkertaistetaan.”

Hyvistä esimerkeistä Ylikangas nostaa esimerkiksi Critical Force -nimisen yrityksen, joka on suurin pääkaupunkiseudun ulkopuolella toimiva peliyritys. Sillä on 70 työntekijää ja toimipiste Kajaanin lisäksi Soulissa Etelä-Koreassa.

Seuraavaksi Ylikankaan mukaan on tavoitteena käynnistää hanke, jolla myös muita kajaanilaisia pelialan yrityksiä sparrataan markkinoinnissa ja sen myötä kannustetaan suuntamaan maailmanmarkkinoille.

Lisäksi tavoitteena on saada pääomasijoittajia kiinnostumaan seudun yrityksistä.

Tällä hetkellä kotimaiset sijoittajat puuttuvat Kajaanin peliyrityksistä täysin. Sen sijaan liikkeellä ovat olleet ruotsalaiset, kiinalaiset, britit, saksalaiset ja hollantilaiset sijoittajat, Ylikangas luettelee.

”Kajaani on jo ylittänyt sen kynnyksen, että meidät tunnetaan.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit