Talous

Peliasiantuntija uskoo Suomen mahdollisuuksiin hyötypelien markkinoilla

Potentiaali on valtava, mutta kotimarkkinoille ei saa jämähtää, toteaa pelialan asiantuntija Timo Ylikangas.
Jaana Kankaanpää
Hyppy pyörän selkään ja menoksi. CSE Entertainment Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Nurkkala (edessä) testaa yrityksensä kehittämää liikuntasovellusta.

Tietokone- ja mobiilipelit voivat olla paljon muutakin kuin räiskintä- tai seikkailupelejä tai nokkeluutta testaavia pulmapelejä. Pelejä käytetään yhä enemmän esimerkiksi opetuksen apuvälineenä.

”Hyötypeleissä on aivan järjettömät mahdollisuudet”, toteaa kehittämisyhtiö Kainuun Edun pelialan asiantuntija Timo Ylikangas. Hän näkee, että myös suomalaisilla on mahdollisuus ottaa kakusta osansa.

”Se kuitenkin edellyttää ehdottomasti sitä, että markkinoita haetaan Suomen rajojen ulkopuolelta.”

Ylikangas näkee riskinä, että esimerkiksi opetuspelejä laaditaan vain suomalaiskoulujen käyttöön eikä markkinoita haeta globaalisti. Tällöin markkinat jäävät auttamatta mitättömiksi eikä työllä saada riittävästi tuottoa.

Kajaanissa toimii tällä hetkellä kaksi hyötypelejä kehittävää yritystä. Toinen niistä on CSE Entertainment Oy, joka keskittyy erilaisiin liikuntasovelluksiin.

Yrityksen toimitusjohtaja Veli-Matti Nurkkala uskoo vahvasti pelialan mahdollisuuksiin tuoda uutta sisältöä perinteiseen kuntosalibisnekseen.

”Sillä puolella ei ole vuosiin tehty suuria innovaatioita”, hän toteaa. ”Samanlaiset ohjaajien vetämät ryhmäliikuntatunnit pyörivät kuntosaleilla kaikkialla.”

Yrityksen tuotteet eivät tosin ole sidottu kuntosaliympäristöihin. Jo nyt niitä on käytössä esimerkiksi lentokentillä, laivoissa ja ostoskeskuksissa.

Lue myös:

Kajaani tähtää pääkaupungin varjosta pelialan kärkeen

Lue lisää

Supercellin kannattavuus ja liikevaihto laskivat, silti kannattava yhtiö – mobiilipelit kasvattivat kuukausittaisia käyttäjämääriään

Nyt Suomella menee pelibisneksessä mainiosti vähintään Euroopan mittakaavassa – asiantuntija varoittaa yhdestä asiasta, joka voi pahimmillaan romuttaa vuosien määrätietoisen työn

Pelimaailmassa menestymiseen vaaditaan tutkijan mukaan erityisesti kolmea asiaa – yksi niistä on ehkä hieman yllättävä

Pelibisnekselle on ominaista, että peleistä suuri osa "tapetaan" ennen julkaisua – pelialan konkari kertoo, miksi näin tehdään