Tietokone- ja mobiilipelit voivat olla paljon muutakin kuin räiskintä- tai seikkailupelejä tai nokkeluutta testaavia pulmapelejä. Pelejä käytetään yhä enemmän esimerkiksi opetuksen apuvälineenä.
”Hyötypeleissä on aivan järjettömät mahdollisuudet”, toteaa kehittämisyhtiö Kainuun Edun pelialan asiantuntija Timo Ylikangas. Hän näkee, että myös suomalaisilla on mahdollisuus ottaa kakusta osansa.
”Se kuitenkin edellyttää ehdottomasti sitä, että markkinoita haetaan Suomen rajojen ulkopuolelta.”
Ylikangas näkee riskinä, että esimerkiksi opetuspelejä laaditaan vain suomalaiskoulujen käyttöön eikä markkinoita haeta globaalisti. Tällöin markkinat jäävät auttamatta mitättömiksi eikä työllä saada riittävästi tuottoa.
Kajaanissa toimii tällä hetkellä kaksi hyötypelejä kehittävää yritystä. Toinen niistä on CSE Entertainment Oy, joka keskittyy erilaisiin liikuntasovelluksiin.
Yrityksen toimitusjohtaja Veli-Matti Nurkkala uskoo vahvasti pelialan mahdollisuuksiin tuoda uutta sisältöä perinteiseen kuntosalibisnekseen.
”Sillä puolella ei ole vuosiin tehty suuria innovaatioita”, hän toteaa. ”Samanlaiset ohjaajien vetämät ryhmäliikuntatunnit pyörivät kuntosaleilla kaikkialla.”
Yrityksen tuotteet eivät tosin ole sidottu kuntosaliympäristöihin. Jo nyt niitä on käytössä esimerkiksi lentokentillä, laivoissa ja ostoskeskuksissa.
Lue myös: