Talous

Liikuntasovelluksista urkeni kilpahiihtäjälle uusi ura – kajaanilaisella asiakkaita jo useilla mantereilla

Kajaanissa toimiva CSE Entertainment on erikoistunut hyvinvointia edistäviin liikuntapeleihin. Perustaja uskoo yrityksen tuotteiden kysynnän vain vahvistuvan.
Jaana Kankaanpää
Veli-Matti Nurkkala ja Mika Karjalainen testaavat CSE Entertainmentin kehittämää liikuntapeliä. Siinä pelaajat toistavat edessään näytöllä esitettyjä liikesarjoja.

Verryttelyasuinen mies polkee kuntopyörää liikehuoneistossa, joka on aivan selvästi entinen pankkikonttori. Kuntopyörän edessä vaihtuvat maisemat suurella näytöllä.

Välillä mies pomppaa alas satulasta ja säätää tietokoneella ohjelmistoa, joka on yhteydessä polkijan sykemittariin ja näyttöruutuun. Sen jälkeen pyöräily jatkuu.

Polkija on Mika Karjalainen CSE Entertainment Oy:stä, ja työn alla on ohjelmisto, jolla kuntopyöräharjoittelun tavoitteistoa voidaan muuttaa paremmin erikuntoisille ihmisille sopivaksi.

Tavoitteena on, että pyöräilijä polkee näytöllä näkemäänsä tietä sykkeellä, jonka ohjelmisto hänelle ilmoittaa. Tällöin huonokuntoisempikin voi pärjätä kilpailussa, kun tavoitteena on polkea itselle määritellyllä sykkeellä, kertoo toinen ohjelmiston kehittäjistä, CSE Entertainment Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Nurkkala.

Urheilu ja liikunta eivät ole sattumalta keskeisessä roolissa CSE:n tuotteissa. Yritys on erikoistunut hyvinvointia edistäviin liikuntapeleihin.

Tällä saralla yritys on niittänyt jo mainetta ympäri maailmaa, ja markkinoitakin on avautunut suotuisasti eri mantereille.

Tuotteita on myyty paitsi Suomeen myös esimerkiksi Kiinaan, Lähi-itään ja luonnollisesti useaan maahan EU-alueella.

Siinä missä useimmat CSE:n työntekijöistä ovat Kainuun pelikoulutuksen kasvatteja, Nurkkalan tie alalle on käynyt paljon mutkikkaampaa reittiä.

Kilpahiihdon harrastajana hän muutti alun perin opiskelemaan Pohjanmaalta Kajaanin ammattikorkeakouluun, jossa hän suoritti insinööriopinnot. Päästyään vauhtiin opinnoissaan hän aloitti myös liikuntatieteiden opinnot. Jyväskylän yliopisto oli juuri ryhtynyt tarjoamaan liikuntatieteiden opetusta Vuokatissa.

Opinnot avasivat pian mahdollisuuden työllistyä ”kilpahiihtäjän unelmatyöhön”, testaamaan sykemittareita Polar Electrolle Kempeleeseen.

Myöhemmin hän päätyi kehittämään Oulun yliopiston hankkeeseen ajosimulaattoreita.

Ajosimulaattorien kehityksestä tie vei Kajaanin ammattikorkeakouluun kehittämään liikuntasimulaattoria. Juoksumattojen ympärille hän kehitti tiiminsä kanssa suunnistussimulaattorin, jolla pääsi osallistumaan maailman suurimmille liikunta-, hyvinvointi- ja terveysmessuille, Kölnissä järjestettävään Fiboon.

Siellä jaetaan ”fitness-oscarit”, kuten alalla palkintoa kutsutaan. Suunnistussimulaattori tuli kisassa kakkoseksi.

Yhteistyö Kajaanin ammattikorkeakoulun kanssa on jatkunut. Samalla yrityksestä on kasvanut CSE Entertainment, 16 ihmistä työllistävä yli miljoonan euron liikevaihdon yritys.

Usean vuoden tuotekehityksen hedelmiä ollaan jo pääsemässä keräämään. Tavoitteena on, että liikevaihto tuplaantuisi tänä vuonna kahteen miljoonaan euroon.

”Tällä hetkellä työskentelemme kovasti yrityksen kansainvälistymisen eteen. Liikuntapelien markkinat kasvavat, koska maailmanlaajuisesti tarvitaan uusia innovaatioita liikuttamaan ihmisiä.”

Kasvua tukee toki myös myönteinen näkyvyys alan tapahtumissa, kuten Fibossa ja Kaliforniassa IHRSA-messuilla.

Tänä vuonna yhtiön tuotteet olivat ehdolla ”fitness-oscarien” saajaksi jo kolmessa sarjassa.

Lue myös:

Kajaani tähtää pääkaupungin varjosta pelialan kärkeen

Peliasiantuntija uskoo Suomen mahdollisuuksiin hyötypelien markkinoilla

Lue lisää

Supercellin kannattavuus ja liikevaihto laskivat, silti kannattava yhtiö – mobiilipelit kasvattivat kuukausittaisia käyttäjämääriään

Nyt Suomella menee pelibisneksessä mainiosti vähintään Euroopan mittakaavassa – asiantuntija varoittaa yhdestä asiasta, joka voi pahimmillaan romuttaa vuosien määrätietoisen työn

Pelimaailmassa menestymiseen vaaditaan tutkijan mukaan erityisesti kolmea asiaa – yksi niistä on ehkä hieman yllättävä

Pelibisnekselle on ominaista, että peleistä suuri osa "tapetaan" ennen julkaisua – pelialan konkari kertoo, miksi näin tehdään