Talous

Suomalaiset lisäävät vaateostoksiaan nopeammin kuin naiset tai muut eurooppalaiset, mutta ruotsalaiset johtavat kisaa

Esimerkiksi Kiinan kasvava keskiluokka on länsimaisille brändeille houkutteleva kohde.
LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN
Selvityksen mukaan suomalaisten ostamat miestenvaatteet ovat noin neljänneksen kalliimpia kuin naistenvaatteet.

Miestenvaatteiden myynti Suomessa kasvaa jopa 3 prosentin vuosivauhtia vuoteen 2021 mennessä, kertoo Kaupan liiton tekemä selvitys.

Naistenvaatteiden myynnin kasvun arvioidaan jäävän parhaimmillaankin alle 1,9 prosenttiin. Eurooppalaisten miesten kulutus jää keskimäärin noin 1,8 prosentin kasvuun, kun taas ruotsalaismiehet räjäyttävät pankin jopa 4 prosentin vuotuisella lisäyksellä.

Koko maailmassa miestenvaatteiden markkinat kasvavat lähivuosina, kun aiempaa useammat miehet pääsevät kulutusjuhlan makuun. Esimerkiksi Kiinan kasvava keskiluokka on länsimaisille brändeille houkutteleva kohde.

Kilpailu miestenvaatteiden tarjonnasta kasvaa, koska katteet ovat niissä kohdillaan: selvityksen mukaan suomalaisten ostamat miestenvaatteet ovat noin neljänneksen kalliimpia kuin naistenvaatteet.

Lue lisää

Muoti muuttuu, oma tyyli pysyy: MT:n esittelyssä kahdeksan tyyliä maaseudulta

Estääkö liito-orava päiväkodin rakentamisen? Ilmajoella löytyi risupesä ja jätöksiä tontilta, jonne piti rakentaa uusi päiväkoti Munakan lapsille

VR:n liiketulos painui tappiolle – korona puri pahasti junamatkustamiseen, liikevaihto supistui melkein viidenneksen

IS: Valtiontalouden tarkastusvirastolle Yli-Viikarin johdolla lähes 76 000 euron kulut yhteistyöstä Bhutanin ja Kuwaitin kanssa