Talous

Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi alkuvuonna

Eniten myynti kasvoi pienissä supermarketeissa. Hinnat nousivat 2,2 prosenttia.
Jaana Kankaanpää
Kauppa kasvoi isoissa ja supistui pienissä myymälöissä.

Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi tammi-huhtikuussa 3,4 prosenttia edellisvuodesta, kertoo Päivittäistavarakauppa ry.

Eniten myynti kasvoi pienissä supermarketeissa, yhteensä 8,7 prosenttia vuodentakaisesta. Kasvua oli myös suurten supermarkettien (7,1 prosenttia) ja hypermarkettien (2,3) myynnissä.

Pienissä kaupoissa myynti puolestaan supistui. Valintamyymälöissä laskua oli 6,4 ja pienmyymälöissä 2 prosenttia.

Huhtikuussa päivittäistavarakaupan myynti laski 2,1 prosenttia edellisvuodesta, mihin vaikutti muun muassa pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna maaliskuulle.

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi tammi–huhtikuussa 3,8 prosenttia. Kasvua oli etenkin elintarvikkeiden tuoteryhmässä ja myös kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmässä, kun taas pukeutumisen tuoteryhmässä liikevaihto supistui.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi–huhtikuussa 2,2 prosenttia. Kun pois jätetään selvästi kallistuneet alkoholijuomat ja tupakka, hinnat nousivat 1,8 prosenttia.

Päivittäistavarakaupan tilastossa ovat mukana K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku, ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

Lue lisää

Oma panimo lupia vaille valmiina käyntiin – omaa olutta alkaa virrata Tammiston Cittarin panimosta lähiviikkoina

Kävijämäärät putosivat kauppakeskuksissa, mutta poikkeuksellinen vuosi toi kauppakeskuksiin runsaasti uusia palveluja

Suomalaiselle ruualle on tulossa uusi suuri ostaja Norjasta: "Tavoitteenamme on tulla yhdeksi ruokakaupan neljästä merkittävästä toimijasta"

S-ryhmä teki kiirastorstaina ruuan verkkokaupassa ennätyksen – löi joulun 2020 myynnin: "Asiakkaiden kertaostokset ovat olleet lähes neljänneksen suuremmat"