Talous

Taksien yöpäivystys loppunee monessa kunnassa – hinnoittelu vapautuu heinäkuun alussa

Taksiyrittäjät valmistautuvat lakiuudistukseen sekavassa tilanteessa. Maaseudun hintojen muutoksia on vaikea arvioida vielä.
Johannes Tervo
"Tilanne on sekava, se on ainoa oikea sana", Vaasalainen taksiautoilija Mika Mäkynen kuvailee alan tilannetta. Vaasassa hinnoista keskustellaan. "Hintojen tulisi asiakkaan näkökulmasta pysyä linjassa" Mäkynen sanoo.

Taksilain uudistus heinäkuun alussa lopettanee taksien yöpäivystyksen monessa kunnassa. Päivystys on vaarassa myös monessa pienessä kaupungissa.

Tähän saakka takseilla on ollut lain määräämä velvoite järjestää päivystys. Siksi yöllä on oltu valmiudessa, vaikka se ei taloudellisesti kannattaisikaan.

Heinäkuun alussa velvoite loppuu, joten samalla moni lopettaa päivystämisen.

Esimerkiksi Kokkolan kokoisessa kaupungissa yöpäivystys tuskin kannattaa kaikkina öinä.

"Nyt on minimi neljä autoa. Mutta arkiöinä täällä ei liiku kissakaan", Pohjanmaan taksiyrittäjien toiminnanjohtaja Veli Autio kuvailee tilannetta.

Autio arvioi, että markkinavetoisesti yöpäivystys kannattaa vasta 60 000–80 000 asukkaan kaupungeissa.

Silti Kokkolassa aiotaan jatkaa päivystystä asiakaspalvelun vuoksi, vaikka ei ole varmaa, saako niin uuden lain aikana tehdä.

Pohjois-Savossa päivystys loppuu pienissä kunnissa, Itä-Suomen alueyhdistyksen toiminnanjohtaja Satu Härkönen arvioi.

Taksiväki on ymmällään, sillä tiedot lain soveltamisesta ovat heikot. Laki myös muuttuu vielä aivan viime metreillä.

Epäselvää on esimerkiksi, voivatko välityskeskusten autoilijat sopia hinnoista.

Keskusten toiminta vaikeutuu merkittävästi, jos jokaisella autolla on eri hinta. Hinta pitää kertoa autoa tilattaessa.

Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) tullut ohjeistus on tulkinnanvarainen.

Ohjeen mukaan enimmäishinnan asettaminen voi olla sallittua joissakin tapauksissa kyytien välityksen helpottamiseksi.

Lähtökohtaisesti se on kuitenkin kiellettyä. Eikä enimmäishinta saa estää yritysten välistä kilpailua kuluttajan haitaksi.

Taksiliitto ei ota kantaa, salliiko KKV:n ohje hinnoista sopimisen.

"Jokainen välityskeskus tekee oman tulkinnan ja ratkaisun", Taksiliiton kehitysjohtaja Jouni Mutanen sanoo.

"KKV oli ennen neuvova ja sieltä sai ennakkopäätöksiä. Nyt ei ole mitään sellaista", Mutanen jatkaa.

Neuvonnalle on käyttöä, sillä taksiyrittäjät siirtyvät säännellystä ympäristöstä vapaaseen yhdessä yössä, Mutanen muistuttaa.

”Tilanne on varsin sekava”, hän toteaa.

Useita takseja omistavat yritykset voivat sopia saman hinnan kaikille autoille.

Lain uudistus on herättänyt huolta maaseudun taksipalveluista.

Sekä Pohjanmaalla että Pohjois-Savossa moni maaseudun iäkkäämpi autoilija harkitsee lopettamista.

Härkösen mukaan tilalle kuitenkin tulee uusia yrittäjiä, sillä kyytien määrä ei vähene.

Samaa mieltä on Mutanen.

"Kela-, vammais-, koulukyydit jäävät. Niistä se leipä maalla tulee."

Huoli maaseudun takseista perustuu Ruotsin esimerkkiin.

Siellä ala vapautui jo parikymmentä vuotta sitten. Seurauksena autojen määrä maaseudulla on vähentynyt. Suomen uusi laki on hyvin Ruotsin kaltainen.

Taksien asemapaikat poistuvat, joten maaseudun taksit voivat etsiä kyytejä kaupungeista.

"Kyllä taksin aina saa, mutta millä hinnalla", Autio kysyy.

Uusi tilanne vaatii aiempaa enemmän asiakkaalta. Hinta kannattaa kysyä tilattaessa, sillä kyydin hinnoittelussa ei ole enää rajoja.

Mutasen mukaan maaseudun kyytien hintakehitystä on vielä vaikea arvioida.

Asiakas voi myös valita alimman hinnan tarjoavan auton.

Auto täytyy tilata ajoissa, sillä päivystäviä autoja ei kylillä välttämättä enää ole.

Kuluttajaa suojaa sadan euron katto. Sen yli menevistä kyydeistä pitää saada asiakkaan lupa ennen kyydin alkua.

Taksien välityskeskukset ovat reagoineet muutokseen lisäämällä markkinointia.

Jos ennen takseissa mainostettiin muita yrityksiä, nyt mainostetaan oman keskuksen brändiä. Moni keskus on ottanut käyttöön mobiilisovelluksia ja hintakilpailu on alkanut.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kuluttajapakkauksiin halutaan usein FSC-sertifikaatti – PEFC on suosittu sahatavarassa

Kolmen opiskelijan yritys haki taksiin anniskeluoikeuksia – aluehallintovirastolta ei herunut lupaa

Taksit valuneet maaseudulta kaupunkeihin