Avant tarjoaa asiakkailleen turvallisuustarkastuksen - Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Talous

Avant tarjoaa asiakkailleen turvallisuustarkastuksen

Finanssiala huolestui koneiden paloturvallisuudesta. Avant tarjoaa osalle pienkuormaajistaan pikaista tarkistusta ja huoltoa.
Avant
Ylöjärvellä toimiva Avant on pienkuormaajissa markkinajohtaja Suomessa.

Navetta paloi Pihtiputaalla – 120 eläintä kuoli. Tulipalo tuhosi navetan Siilinjärvellä, kymmeniä eläimiä jäi liekkeihin.

Vakuutusalan edunvalvoja, Finanssiala, havahtui vakuutusyhtiöiltä tulleisiin viesteihin viime vuosien maatilapaloihin.

Finanssialan turvallisuudesta vastaavan johtajan Risto Karhusen mukaan merkittävälle osalle tulipaloista on löytynyt yhteinen tekijä:

"Pienkuormaajien epäillään aiheuttaneen yli 20 navetta- ja muuta maatilapaloa."

Viimeisin vahinkotapaus sattui viime viikolla 28. kesäkuuta Pihtiputaalla, jossa paloi poroksi 1 400 neliömetrin navetta. Palossa kuoli 120 nautaa. Siilinjärven navettapalon aiheuttajaksi tiedetään mönkijän kokoinen pienkuormaaja. Pohjois-Savon päivystävän palomestarin Arto Lapin Ilta-Sanomille antaman lausunnon mukaan ensimmäisenä liekeissä oli ollut pienkuormaaja.

Pienkuormaajia käytetään erityisesti karjatiloilla rehun kuormaamisessa ja kuljettamisessa.

Alan markkinajohtaja Suomessa on Ylöjärvellä Avant-pienkuormaajia valmistava Avant Tecno Oy.

Avant Tecnon varatoimitusjohtaja Jani Käkelä vahvistaa Maaseudun Tulevaisuudelle, että Avantin kuormaaja oli käytössä Siilinjärven navettarakennuksessa. Palosyyn tutkinta on yhä kesken.

Navettapaloja mahdollisesti aiheuttaneen päävirtakytkimen käyttämättä jättäminen ei koske pelkästään yhden valmistajan koneita, vaan ongelma on tiloilla yleisempi.

Myös Pihtiputaalla palon aiheuttajaksi epäillään pienkuormaajaa, mutta Avantin Käkelän mukaan se ei ollut Avantin malleja.

MT tavoitti LähiTapiolan riskipäällikön Juhani Savolaisen onnettomuuspaikalta, Pihtiputaan navetan raunioilta. Savolainen oli juuri lähettänyt pienkuormaajan tutkittavaksi vakuutusyhtiöön.

Savolainen ei halua nimetä kuormaajan tuotemerkkiä, sillä "vahingoissa on ollut hänen mukaansa useamman valmistajan pienkuormaajia ja koneita". Yhden tärkeän ohjeen kokenut vakuutusmies kuitenkin antaa:

"Kehottaisin isäntiä huolellisuuteen, että muistavat aina pyöräyttää päävirtakytkimen pois päältä, kun koneella ei ajeta."

Koneissa on yleisesti sekä virtalukko että päävirtakytkin. Kummatkin pitäisi kytkeä virrattomiksi, kun koneen ajaa parkkiin.

Avantin Jani Käkelä korostaa niin ikään päävirtakytkimen käytön tärkeyttä.

"Yksikään tapaus ei olisi edennyt tulipaloksi saakka, jos päävirtakytkin olisi ollut pois kytkettynä."

Koneen päävirtakytkimen laiminlyönti saattaa johtaa myös vakuutuskorvauksen alentamiseen, jos tulipalo on syttynyt virrat päälle jätetystä maatalouskoneesta.

Päävirtakytkimen käyttö, koneiden pito puhtaana liasta ja huolto-ohjelman noudattaminen ovat ne kolme tekijää, jotka tulisi maatilan koneiden käytössä huomioida. Huoltokirjat ohjeistavat koneiden oikeaan käyttöön, mutta silti tapahtuu onnettomuuksia.

Navetat ovat haasteellinen ympäristö, jossa lika ja pöly tunkeutuvat koneisiin, jotka usein myös säilytetään navettarakennuksissa.

Ylöjärvellä koneita valmistava Avant tarjoaa mahdollisuuden turvallisuustarkastukseen osalle Avant-mallien koneenomistajista. Yhtiö määrittää kirjeessään mallit, joille se tarjoaa mahdollisuutta tarkistukseen.

Avantin Käkelä ei vielä halunnut tässä vaiheessa nimetä MT:lle malleja, joille turvallisuutarkastus tarjotaan.

Kutsukirjeen saavien määrä on laaja. Turvallisuuskampanjan laukaisi Käkelän mukaan Siilinjärven navettapalo.

"Meidän näkökulmastamme yksikin palo on liikaa", Jani Käkelä korostaa.

Avant on pienkuormaajissa markkinajohtaja Suomessa. Ylöjärven tehtaalta valmistuu vuosittain 4 000 konetta, joista 80 prosenttia menee vientiin. Koneita Suomessa myy Hankkija, ja Avanteja on käytössään myös taloyhtiöiden huolloissa sekä konevuokraajilla.

Uudessakaarlepyyssä pienkuormaajia erityisesti turkiskasvattajille valmistaa Norcar Ab. Tuotepäällikön ja suunnittelusta vastaavan Magnus Holmin mukaan yhtiöllä ei ole tiedossa yhtään Norcarin kuormaajiin liittyvää palotapausta. Hän arvelee trukkien ja kuormaajien välttyvän sähköongelmilta sillä, että koneen kaikki sähkökaapelit ovat takarungossa, suojassa pahimmalta likaantumiselta ja rasitukselta.

Jutun otsikkoa ja tekstiä muokattu 5.7. klo 13:40. Avant tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden turvallisuustarkastukseen, varsinaista takaisinkutsua se ei ole lähettänyt.

Lue lisää

Jyväskylän tulipalon runtelemassa seniorikorttelissa asuu kaikkiaan 200 ihmistä – Kaikki asukkaat saatiin evakuoitua ja majoitettua muualle

Yöllä Jyväskylässä syttyneestä senioritalosta nousee enää lähinnä vesihöyryä – pelastuspäällikkö palon mahdollisesta leviämisestä: "En uskalla luvata mitään"

Finanssialan kysely: Hieman alle puolet vastaajista odottaa suurilta sijoittajilta ilmastotoimia

Ulkomailla ei aina ymmärretä Sibeliusta – Silloin kapellimestari Santtu-Matias Rouvali saa selittää, että säveltäjänero oli myös masentunut alkoholisti