Talous

Käytettyjä autoja tuodaan ennätysmäärä – autoveromuutos sotkee markkinat

Talous 27.07.2018

Uuden päästömittaustavan vaikutus autoveroon sotkee automarkkinoita. Kireä uusien autojen verotus suosii isojen käytettyjen dieselautojen tuontia eikä autokanta uusiudu nopeasti.


Kari Salonen
Hyvinkään Kamuxin automyyjä Aleksi Kiviniemi esitteli tiistaina Ruotsista tuotua käytettyä autoa.
Hyvinkään Kamuxin automyyjä Aleksi Kiviniemi esitteli tiistaina Ruotsista tuotua käytettyä autoa.
Kari Salonen
Eila Pethman teki tiistaina Hyvinkään Kamuxilla autokauppaa automyyjä Jori Tulkin kanssa. Mukana olivat lapsenlapset Rasmus (etupenkillä) ja Roope Rantanen.
Eila Pethman teki tiistaina Hyvinkään Kamuxilla autokauppaa automyyjä Jori Tulkin kanssa. Mukana olivat lapsenlapset Rasmus (etupenkillä) ja Roope Rantanen.
Kari Salonen
Automyyjä Miika Lähdenperä tuli hilpeästi kuvaan asenteella
Automyyjä Miika Lähdenperä tuli hilpeästi kuvaan asenteella "tukka takana, elämä edessä".

Käytettyjen henkilö- ja pakettiautojen tuonti ulkomailta lisääntyy tänä vuonna lähes kolmanneksen yli 42 000 autoon, autoala ennustaa.

"Ulkomailta tuodaan entistä enemmän isoja käytettyjä autoja. Päästöt ja kulutus kasvavat Suomessa ja valtio menettää verotuloja. Pelkästään arvonlisäveroa jää saamatta 150 miljoonaa euroa vuodessa", toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä arvioi.

Autoala poistaisi uusien autojen autoveron ja kohdistaisi verotuksen autojen käyttöön, jolloin autojen keski-ikä alenisi.

EU:n uusi päästöjen mittaustapa (wltp) nostaa autojen kulutus- ja päästöarvoja, jotka kiristävät autoveroa syyskuusta alkaen. Eduskunta hyväksyi kesäkuussa uuden autoverolain, joka neutralisoi muutokset pääosin. Automarkkinat saattavat silti häiriintyä syksyllä.

Kesko arvioi, että wltp saattaa hidastaa autokauppaa Euroopassa syksyllä. ”Se häiritsee jonkin verran kauppaa etenkin syys- ja lokakuussa, mahdollisesti myös marraskuussa”, arvioi Keskon pääjohtaja Mikko Helander konsernin tulosjulkistuksessa keskiviikkona.

K-ryhmän K-Auto tuo maahan Volkswagenia, Audia, Seatia ja Porschea. Yhtiön markkinaosuus on lähes viidennes.

Autoala on pääosin tyytyväinen eduskunnan kesäkuussa hyväksymään autoverolain muutokseen, joka neutralisoi päästömittauksen aiheuttaman veron kiristymisen.

"Tärkeää oli, että eduskunta velvoittaa hallitusta seuraamaan päästömittauksen vaikutusta ja muuttamaan lakia todellisten vaikutusten perusteella", toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä sanoo.

Toinen tärkeä muutos hallituksen esitykseen on, että kaikkien syyskuuhun alkuun mennessä tilattujen autojen vero määritetään vanhalla menetelmällä, vaikka ne toimitettaisiin asiakkaalle myöhemmin.

Wltp-mittauksissa on EU:n epäilyjen mukaan paljastunut, että autonvalmistajat ovat vääristelleet päästötestejään, saksalainen Handelsblatt kirjoittaa.

Päästötasot ovat testeissä osoittautuneet autovalmistajien ilmoittamia lukemia pienemmiksi.

Syy tuloksien käsittelyyn on, että ilmoittamalla todellista korkeampia päästölukemia autovalmistajat voivat helpommin saavuttaa unionin ehdottamat tulevat tiukemmat päästötavoitteet.

Autoalan kesäkuisen kirjelmän mukaan hallituksen esitys autoverosta kiristää suuripäästöisten autojen verotusta, eli valtiovarainministeriön laskelmat wltp:n vaikutuksesta autoveroon eivät lievennä sitä tarpeeksi.

Autoalan laskelmat pohjautuvat yli 700 mallin wltp-mittaustietoihin.

Kallion mukaan veron kiristyminen ja Suomen muutenkin kireä autovero johtavat siihen, että isojen käytettyjen autojen tuonti ulkomailta kasvaa jopa kolmanneksen tänä vuonna.

"Viime vuonna henkilö- ja pakettiautoja tuotiin yli 30 000, ja nyt määrä nousee yli 40 000:n", Kallio arvioi. "Se on kaikkien aikojen suurin määrä."

Jo viime vuonna tuonti nousi yli viidenneksen edellisvuodesta.

Autoja tuovat sekä autoliikkeet, "jobbarit" sekä auton itselleen hakevat. Suuri käytettyjen autojen myyntiyhtiö Kamux tuo vuosittain noin 3 000 autoa, eniten Ruotsista ja Saksasta.

Kamuxin tuontimäärä on noin kymmenen prosenttia koko kaupasta. "Emme ole havainneet tänä vuonna merkittävää muutosta tuontiautojen kysynnässä", maa- ja henkilöstöjohtaja Tommi Iiskonmäki kertoo.

Autoalan mukaan käytettyjen tuonti merkitsee polttoaineen kulutuksen ja päästöjen kasvua sekä verotulojen vähenemistä verrattuna uusien autojen kauppaan.

"Autoveroa tulisi lieventää tai poistaa se ja siirtyä auton käytön verotukseen, jolloin suomalaiset autot olisivat muun maailman tapaan uudempia, turvallisempia ja vähäpäästöisempiä", Kallio sanoo.

Suurten autojen kireälle verotukselle ei ole olemassa mitään hyvää syytä Kallion mielestä. "Se vain johtaa dieselautojen tuonnin kasvuun ja päästöjen kasvuun."

Hallitus on sikäli autoalan mukaan kuitenkin oikealla linjalla, kun autoveroa lievennetään hallituskauden aikana 200 miljoonaa euroa. "Suunta on hyvä, mutta tahti hidas."

Suomessa tärkeimmät toimet liikenteen päästöjen alentamiseksi ovat biopolttoaine, sähköistys ja autoveron alennus. Valtio saisi autoalan mukaan samat verotulot korottamalla käyttöveroa.

Miksei autoveroa sitten alenneta? Kallion mukaan yksi syy on verotuksen helppous. Toiseksi syyksi hän arvioi eräänlaisen kateuden.

"Ajatellaan, että jos on varaa maksaa autosta, pitää maksaa myös paljon veroa. Mutta vero seuraa auton mukana eli käytetytkin maksavat sen vuoksi paljon."

"Joka tapauksessa Suomessa sadat tuhannet ihmiset tarvitsevat suuren auton, ja kun se on kallis, se haetaan ulkomailta."