Talous

Eriävä mielipide: Hallituksen biosekoite tuo autoilijoille jopa miljardilaskun <p/>

Talous 17.08.2018

ST1:n Mika Aho arvostelee 30 prosentin bio-osuutta liian korkeaksi. Neste on nousemassa määräävään markkina-asemaan biopolttoaineissa.


Jarkko Sirkiä
Neste tuottaa osan uusiutuvasta dieselistään Porvoossa, mutta isoimmat laitokset ovat Hollannissa ja Singaporessa.

Hallituksen tavoite polttoaineen bio-osuuden nostamisesta 30 prosenttiin vuonna 2030 aiheuttaa autoilijoille jopa miljardin euron lisälaskun. Samalla Neste pääsee polttoaineen toimittajana määräävään markkina-asemaan, arvostellaan työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) biopolttoainetyöryhmän eriävässä mielipiteessä.

Suurta sekoiteosuutta arvostelevat muut polttoaineyritykset kuin Neste, joka tuottaa yli puolet maailman kaikesta uusiutuvasta kehittyneestä hvo-dieselistä.

Erimielisyys sekoitevelvollisuudesta on johtanut Öljy- ja biopolttoaineala ry:n hajoamiseen.

Eriävän mielipiteen on TEM:n Päivi Jankan johtamaan työryhmään jättänyt kesäkuussa St1 Nordicin yhteiskuntajohtaja Mika Aho.

"30 prosentin sekoiteosuus on erittäin korkea ja aiheuttaa jopa miljardin euron lisäkustannukset autoilijoille ja teollisuudelle vuonna 2030", Aho laskee.

"Ainoa keino täyttää kasvava bio-osuus on käyttää hvo (hydrotreated vegetable oil) -dieseliä. Sen saatavuus on maailmalla rajoitettua, mikä johtaa sen hinnan nousuun. Samaan aikaan myös muut Pohjoismaat ovat lisäämässä biopolttoaineen osuutta."

Aho arvostelee myös liiallista kiirettä lain valmistelussa. "Laki tulisi käytäntöön vasta vuonna 2021. Samaan aikaan EU on hyväksymässä direktiiviä samasta asiasta, joka täytyy joka tapauksessa ottaa huomioon laissa. En ymmärrä, miksi tässä on nyt niin valtava kiire."

Asia pitäisi Ahon mukaan tutkia myös kilpailuoikeudellisesti. "Nesteellä on globaalisti määräävä markkina-asema, jolla se voi vaikuttaa hintoihin. Neste on myös ainoa talvilaatuisen hvo-dieseln tuottaja."

Valtaosa Suomen biopolttoaineesta tuotaisiin ulkomailta, Aho arvioi.

St1 valmistaa myös biopolttoainetta eli etanolia. Nykyinen standardi rajoittaa etanolin käytön 10 prosenttiin bensiinin seassa, vaikka sitä olisi saatavilla maailmalta merkittävästi. Samoin perinteisen rypsidieselin käyttö on rajoitettu 7 prosenttiin.

Eriävässä mielipiteessä arvostellaan myös työkoneille suunniteltua 10 prosentin biosekoitevelvollisuutta. "Se lisää maatalouden ja teollisuuden kustannuksia." Kustannusten nousu johtuu siitä, että nykyisin lämmitysöljy ja moottoripolttoöljy kuljetetaan samoilla kuljetuksilla, mutta työkoneissa talvella tarvittavaa korkealaatuista ja kallista hvo-dieseliä ei tarvita lämmityspolttoaineessa.

Kasvihuonekaasutonnin vähentämisen hinta nousee biopolttoaineita käytettäessä 250–300 euroon, kun muualla kuin liikenteessä hinta jää 10–15 euroon

Nesteen johtaja Matti Lehmus kertoo, että yhtiö kannattaa kunnianhimoisia tavoitteita kasvihuonekaasujen alentamiseksi. "Hallituksen 30 prosentin tavoite bio-osuudeksi vuonna 2030 on sopiva tavoite ja tukee Suomen ilmasto- ja energiastrategiaa."

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT