Talous

K kampanjoi tuottajahinnan korotuksilla, S halpuuttaa hintaa

Talous 07.09.2018

Koti­maisuus ja hinta korostuvat kauppaketjujen strategioissa. K-ja S-ryhmät puhuvat mielellään kotimaisuudesta, Lidl taas valinnanvarasta.


Petteri Kivimäki
K-ryhmän Tuottajalle kiitos -kampanjan piirissä on kymmenen maito- ja lihatuotetta. Tuottajalle kiitos -tuotteiden kuluttajahinta on hieman korkeampi ja K-ryhmän tuottajalle maksama osuus suurempi.

Kotimaisen maataloustuotannon krooniset ja edelleen syvenevät kannattavuusvaikeudet ovat herättäneet keskustelua elintarvikeketjun reiluudesta ja kaupan vastuusta.

MT tiedusteli S-ryhmältä, K-ryhmältä ja Lidliltä, millaiseen markkinastrategiaan ketjut nojaavat.

Ketjuilta myös kysyttiin, miten alkutuottajan hankalaa asemaa voisi parantaa.

Millainen markkinastrategia teillä on valittu? Onko tähtäimessä halpuutus, reiluutus vai jokin muu?

”Paikallisuus, vastuullisuus ja suomalainen ruoka ovat meille tärkeitä. Tällä hetkellä ajankohtainen on esimerkiksi Tuottajalle kiitos -kampanja, jolla haluamme tukea suomalaisia tuottajia. Tuottajalle kiitos -tuotteiden kuluttajahinta on hieman korkeampi ja K-ryhmän tuottajalle maksama osuus on normaalia suurempi”, Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli sanoo.

Sarja on vielä suppea. Se käsittää kymmenen volyymi­tuotetta, jotka ovat liha- ja maito­tuotteita. Akselin mukaan tuotesarjaa kasvatetaan ja monipuolistetaan jatkossa merkittävästi.

Mitä kautta ja kenen toimesta kampanjasta kertyvä lisäraha maksetaan tuottajalle?

”Käytännössä se tapahtuu esimerkiksi Tuottajalle kiitos -maidoissa niin, että lisäosuus toimitetaan tuottajille maidon pakkaavan Arlan kautta. Maksamme siis lisäosuuden Arlalle, joka toimittaa sen tuottajalle heidän toimitustensa suhteessa”, Akseli vastaa.

”Keskeistä tässä on kuitenkin se, että tuotteiden myynnistä kertyvän lisäosuuspotin suuruus riippuu siitä, miten hyvin saamme kuluttajat tuotteista kiinnostumaan. Siinä meillä on vielä tekemistä, koska malli ei vielä ole kuluttajille kovin tuttu”, Akseli summaa.

S-ryhmän strategiassa korostuu kaksi kärkeä.

”Haluamme tarjota omistajillemme eli suomalaisille kotitalouksille edullisimman ostoskorin. Samaan aikaan haluamme parantaa valikoimiamme, myymälöiden ja tuotteiden laatua sekä asiakaspalveluamme”, SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine kertoo.

Miten S-ryhmä huolehtii siitä, että tuottajahintoja saadaan nostettua?

”Parempi kannattavuus edellyttää uusia lisäarvotuotteita, kannattavaa vientiä ja uusien vientikanavien löytämistä sekä kotimaisen ruuan osuuden kasvattamista suomalaisten ruokapöydissä”, Laine sanoo.

”Viennin edistäminen on tärkein ja vaikuttavin keino. Siihen tarvitaan koko alan ponnisteluja ja myös uutta osaamista.”

S-ryhmä on käynnistänyt #suomiruokaa-kampanjan, jolla pyritään nostamaan kotimaisen ruuan arvostusta.

Uusin markkinatulokas Lidl lupaa nostaa kotimaisten tuotteiden osuutta valikoimassaan, jos niille on kysyntää.

”Viime kädessähän kuluttaja päättää. Jos halutaan ostaa enemmän kotimaista, lisäämme sitä valikoimissamme. Olemme viime vuosina nostaneet paljon suomalaisen ruuan osuutta. Tällä hetkellä puolet tuotteistamme on kotimaisia”, Lidlin aluejohtaja Arttu Puhakka Laukaan jakelukeskuksesta toteaa.

Lidlin markkinastrategiana Suomessa on valinnanvaran tarjoaminen asiakkaille.

”Suomi on aina ollut markkina, jossa on kaksi isoa toimijaa ja joukko pieniä. Saavuimme markkinoille 2002, koska halusimme tuoda tähän muutosta. Pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme mahdollisimman hyvän hinta–laatu-suhteen.”

Miten Lidl voisi tulla tuottajia vastaan vaikeassa tilanteessa?

”Autamme kuluttajaa löytämään kotimaiset tuotteet.”

Puhakka suhtautuu myönteisesti ruokavientiin.

”Suomalaisella elintarviketeollisuudella on todella hyvä maine maailmalla. Lidl on ruuan viennissä aktiivinen.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit