Talous

Kotimainen hampurilaisketju harjoitteli ranskalaisten valmistamista Pietarsaaressa monta kuukautta – nyt suunnitelmissa vielä runsaasti uusia ravintoloita

Talous 09.09.2018

Friends & Brgrs -ravintoloiden hampurilaisateriat ovat kilpailijoita hintavampia. Raaka-aineiden kotimaisuus on ketjulle tärkeä asia.


Johannes Tervo
Vaasaan avattiin uusi Friends & Brgrs -ravintola kaksi viikkoa sitten. Jessica Andersson (vas), Roope Jäppinen ja Linda Indola valmistavat asiakkaiden tilauksia. Taustalla työskentelee Cati Eklund.

"On ollut todella ruuhkaa. Vaasa on kaikilla tavoilla ylittänyt odotukset."

Friends & Brgrs'in toimitusjohtaja Peter Fagerholm kehuu kaksi viikkoa sitten avatun uuden ravintolan tilannetta. Viiden kotimaan ja kahden ulkomaan ravintolan hampurilaisketju on yksi Suomeen viime vuosina syntyneistä pikaruokaloista.

Ketjun kuusi perustajaa pähkäili, että alalla on kysyntää uudelle toimintatavalle. Ensimmäinen ravintola avattiin 2014.

"Olimme käyneet Yhdysvalloissa syömässä hyviä burgereita. Totesimme, että tällaista ei löydy Suomesta eikä myöskään Euroopasta", Fagerholm kertaa.

Ketjun hampurilaisateriat ovat kilpailijoita hintavampia, 12–13 euron luokkaa. Tavanomainen hampurilaisateria maksaa tyypillisesti 7–9 euroa.

Friends & Brgrs kuvaa itseään fresh casual -hampurilaisketjuksi. Fagerholm mainostaa ketjun hampurilaisia tinkimättömästi, parhailla kotimaisilla raaka-aineilla tehdyiksi. Toki kotimaisuuden nimeen vannoo moni muukin pikaruokaketju.

"Tämä on aika simppeli bisnes. Pyrimme tekemään niin hyviä hampurilaisia kuin mahdollista", Fagerholm toteaa.

Leivät paistetaan ravintoloissa itse, ja ranskalaiset keitetään aloittaen raaoista perunoista.

Ensimmäisessä ravintolassa Pietarsaaressa oli alussa haasteita, Fagerholm myöntää. Pienessä mittakaavassa kokeillut menetelmät ja prosessit pettivät, kun asiakkaita oli jonoksi asti. Muun muassa ranskalaisten valmistusmenetelmä tökki.

"Jouduimme harjoittelemaan monta kuukautta, ja siinä alussa ehti varmasti moni pietarsaarelainen pettyä. Mutta syksyllä saimme tilanteen hallintaan ja prosessit kuntoon. Sitten lähdimme hakemaan laajennusta", Fagerholm kuvaa.

Vuoden 2015 huhtikuussa ravintola avattiin Helsingissä. Myöhemmin ketju on levittynyt Kööpenhaminaan ja Hampuriin.

Kehitystä kuvaa Tampereen liikepaikka. Samassa huoneistossa toimi ensimmäinen Suomeen perustettu McDonald's vuodesta 1984. Liiketilan hampurilaishistoria on sitäkin pidempi. 1980-luvun alussa Burger King myi pikaruokaa samassa osoitteessa.

Friends & Brgrs'in toiminta Suomessa on kannattavaa. Ulkomailla aiotaan sen sijaan edetä hitaammin ja keskittyä olemassa olevien kahden ravintolan kehittämiseen.

"Ulkomailla emme ole vielä kannattavia. Kaikki on ulkomailla vaikeampaa: hyvän henkilökunnan löytäminen, verkoston luominen, markkinointi, viestintä", Fagerholm kuvaa.

Suomessa yritys odottaa edelleen vahvaa kasvua. Ensi vuonna saatetaan avata kolme uutta ravintolaa. Fagerholmin mielestä kasvu on mahdollista pienemmillä riskeillä kuin ulkomailla.

"Karkeasti arvioisin, että Suomeen mahtuu 20 Friends & Brgrs -ravintolaa."

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT