Talous

Kaslink vaihtaa toimitusjohtajaa, Jyrki Karlsson siirtyy yhtiön johtoon

Talous 11.10.2018

Kukkosen veljekset keskittyvät liiketoiminnan ja kaurapohjaisten tuotteiden viemiseen kansainvälisille markkinoille.


Jaana Kankaanpää
Kaurasta valmistetut ruokainnovaatiot ovat nousseet maailmanlaajuiseksi trendiksi. Kaslinkin omistajaveljekset Tuomas Kukkonen (kesk.), Juha-Petteri Kukkonen (vas.) ja Matti Kukkonen (oik.) keskittyvät jatkossa yrityksen liiketoiminnan kansainvälistämiseen.

Kouvolalainen elintarvikealan perheyritys Kaslink vaihtaa toimitusjohtajaa. Yhtiön operatiivisena johtajana viime keväällä aloittanut Jyrki Karlsson aloittaa perheyritys Kaslinkin toimitusjohtajana marraskuun alusta.

Kaslinkin nykyinen toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen sekä kaksi muuta omistajaveljestä, myyntijohtaja Matti Kukkonen ja markkinoinnista ja viestinnästä vastaava johtaja Juha-Petteri Kukkonen keskittyvät yrityksen liiketoiminnan ja kaurapohjaisten tuotteiden kansainvälistämiseen.

Jyrki Karlssonilla on pitkä kokemus suomalaisesta elintarvikealasta. Hän johti aiemmin HK Scanin Suomen liiketoimintoja viime maaliskuun loppuun, ja sitä ennen hän työskenteli pitkään Unileverillä ja Keskolla.

Karlsson aloitti Kaslinkin hallituksessa kesällä 2017, ja huhtikuusta 2018 lähtien hän on toiminut yrityksen operatiivisena johtajana.

"On mahtavaa olla mukana rakentamassa aidosti kansainvälistä suomalaisen elintarvikealan menestystarinaa. Kaurapohjaiset tuotteet ja pohjoismaalaiset elintarvikkeet kiinnostavat maailmalla valtavasti: haluamme nostaa Kaslinkin Suomen johtavaksi elintarvikkeiden vientiyritykseksi", Karlsson kertoo.

Yrityksen toimitusjohtajana vuodesta 2015 toiminut Tuomas Kukkonen keskittyy jatkossa kahden muun omistajaveljeksen tavoin liiketoiminnan kansainvälistämiseen, ja hänen vastuualueitaan ovat innovaatiot ja kansainväliset kumppanuudet.

Matti Kukkonen vastaa yrityksen myynnistä kansainvälisesti ja Juha-Petteri Kukkonen puolestaan vastaa brändeistä, markkinoinnista ja viestinnästä.

Kaurapohjaisia Aito-tuotteita on jo myynnissä Ruotsissa, Islannissa ja Kiinassa, ja yrityksen tähtäimenä on laaja kansainvälistyminen.

Toimitusjohtajuuden jättävän Tuomas Kukkosen mukaan Kaslinkilla on kaikki mahdollisuudet saada kotimaiset kauratuotteet ruokapöytiin kaikkialla maailmassa ja muuttaa ihmisten kulutustottumuksia terveellisempään suuntaan globaalilla tasolla.

"Jyrkin siirtyessä toimitusjohtajaksi, me omistajaveljekset pääsemme keskittymään täysillä kaurapohjaisten tuotteiden kansainvälistämiseen ja uusien markkinoiden avaamiseen. Ensin hallituksessa ja sen jälkeen operatiivisena johtajana Jyrki on osoittanut olevansa juuri oikea henkilö perheyrityksemme luotsaamiseen", Kukkonen jatkaa.

Kaslinkilla on tehty joukko nimityksiä, joilla yhtiö pohjustaa kansainvälistymistään. Suomesta, muista Pohjoismaista ja Baltiasta vastaavana myyntijohtajana aloitti syyskuussa Lactalikselta Kaslinkille siirtynyt Sami Wirman. Kaslinkin brändipäällikkönä aiemmin työskennellyt Susanna Kallio aloitti niin ikään syyskuussa markkinointijohtajana. Kallio työskenteli aiemmin pitkään energiajuomayhtiö Red Bullilla.

Kaslink vie Kouvolassa valmistamiaan ruoanlaittotuotteita, juomia ja välipaloja jo yli 15 maahan Euroopassa sekä Kiinaan. Yrityksen päämarkkina-alueita Suomen lisäksi ovat Belgia, Saksa, Hollanti, Iso-Britannia ja Ruotsi.

Yrityksen liikevaihto vuonna 2017 oli 60 miljoonaa euroa.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT