Talous

Keskon Porsche-kauppa sujuu – Suomen rekisteriin jo 281 autoa

Keskon myymistä premium-Porscheista jää tänä vuonna ennätyksellisen suuri osa suhdannenousua elävään Suomeen.
Jukka Pasonen

Osavuosikatsauksensa julkaisseen Keskon autokaupan liiketoiminta laski lähes kuusi prosenttia vuoden kolmannella neljänneksellä heinä–syyskuussa. Autokauppaa jarrutti uusi päästömittausmenetelmä wltp, joka edellyttää autovalmistajilta kunkin automallin uutta tyyppihyväksyntää valmistusmaassa.

"Syyskuussa wltp käytännössä lähes pysäytti autokaupan. Tilanne on nyt menossa parempaan suuntaan, mutta markkinahäiriö on ollut melkoinen", kertoi Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Keskon edustamista ja myymistä automalleista Audi, Volkswagen ja Porsche ovat saksalaisia, ja Saksassa uuden päästömittauksen vuoksi tyyppihyväksynnät ovat pahimmin ruuhkautuneet. Autojen toimitukset kauppoihin ovat myöhästyneet koko autokaupan alalla.

Tammi–syyskuun osalta Keskon autokaupan liikevaihto kasvoi 1,7 prosenttia 703 miljoonaan euroon verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Myös kannattavuus pysyi hyvällä tasolla liikevaihdon ollessa 26,4 miljoonaa euroa.

Porche-henkilöautoja myyvän AutoCarreran vertailukelpoinen liikevoitto kaksinkertaistui viiteen miljoonaa euroon.

"Porschen myynnissä tulemme jäämään noin 500 autoon, joista viime vuoteen verrattuna selvästi suurempi osa, 300 autoa, jää Suomen rekisteriin", Keskon autokaupasta vastaava liiketoimintajohtaja Johan Friman kertoi osavuosikatsauksen tiedotustilaisuudessa.

Myös viime vuonna Kesko ja sen tytäryhtiö AutoCarrera myivät premium-autojen luokkaan kuuluvia Porscheja noin 500 kappaletta. Näistä 181 autoa rekisteröitiin Suomeen. Muut Porschet Kesko myi suomalaisille ostajille, jotka asuvat lähinnä muualla Euroopassa.

Kesko odottaa, että Suomen rekisteriin jäävät autot kasvattavat jatkossa myös jälkimarkkinoita – huoltoa ja korjauksia.

Syyskuun loppuun mennessä Porschen ensirekisteröintejä oli tehty Trafissa 281 – viime vuoteen verrattuna myynti oli kaksinkertaistunut.

Ja tähän on tultu: Porsche on Suomen 23. myydyin automerkki Suomessa.

Talouden noususuhdanne näyttäisi siivittävän myös luksusautojen kauppaa Suomessa. Muun muassa valtiovarainministeriö ennustaa Suomen bkt:n kasvavan tänä vuonna 3,0 prosenttia.

Porschen mallistoa – Cayenne, Macan ja Panamera – on myös uudistettu. Porschen sähköautomalli, Taycan, tulee markkinoille vuoden 2020 alussa.

Kesko osti AutoCarreran ja sen Porsche-liiketoiminnan yrityskaupalla Suomessa marraskuussa 2016.

Porsche Panameran hinnasto veroineen alkaa runsaasta 122 000 eurosta. Turbo Executive Panamera maksaa 279 000 euroa. Kesko pidättää hinnoissaan mahdollisuuden wltp-päästömittauksen tuomiin rukkauksiin.

Uusi päästömittausmenetelmä on johtanut autoverojen korotuksiin, vaikka eduskunta edellytti kesäkuussa lakia hyväksyessään hallitusta pitämään huolen, ettei wltp:llä ole autoveroa korottavaa vaikutusta. Keskon Johan Frimanin mukaan käytännössä perinteisissä noin 40 000 euroa maksavissa perheautoissakin autovero on korottunut 1 000–2 000 euroa.

"Me luotamme, että valtiovarainministeriö ja hallitus tekevät eduskunnankin edellyttämiä päätöksiä autoverosta", Mikko Helander muistutti.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Käytettyjen autojen kauppa vauhdittui ja myyntiajat lyhenivät kesällä

Päästötavan mittauksen muutos nostaa pakettiauton hintaa jopa tuhat euroa – joidenkin mallien hinta halpenee

Simonkadun pääekonomisti: ”Missä on voima, siellä on vastusta”