Talous

Linja-autoliikenteen murros hidastaa rahtiliikennettä maaseudulla – siemenannoksia kuljettaa kuriiripalvelu

Talous 09.01.2019

Nopeaa kuljetusta vaativat paketit eivät enää tahdo kulkea entiseen tapaan maaseudulta eri puolille maata Matkahuollon kyydissä. Henkilökuljetuksissa halvoilla hinnoilla tilaa vallannut Onnibus ei kuljeta autoissaan rahtia.


Sanne Katainen
Toni Grönroos lastasi kuormaa maanantaina Helsingin Kampissa.

Matkahuollon toimipisteiden sulkemiset sekä tiettyjen bussilinjojen poistuminen kokonaan tai siirtyminen Onnibussin ajettaviksi ovat vaikeuttaneet nopeiden pakettikuljetuksien tekoa maaseudulla.

Joukkoliikenteen kilpailutilannetta heiluttaneella ja muita linja-autoyrityksiä syrjäyttäneellä Onnibusilla ei ole ollenkaan käytössä rahtipalvelua, yhtiön asiakaspalvelusta kerrotaan.

"Emme kuljeta lainkaan rahtia emmekä matkatavaroita ilman matkustajaa. Matkustajien ei tule turvallisuuden vuoksi ottaa kuljettaakseen matkatavaroita tai paketteja kenenkään ulkopuolisen pyynnöstä", yhtiöstä kerrotaan.

Linja-autovuorojen harveneminen on pantu merkille Sastamalassa Pirkanmaalla karjuasemaa pyörittävässä Finnpig Oy:ssä.

Esimerkiksi parinsadan kilometrin päähän Seinäjoelle ei pystytä enää Matkahuollon kautta toimittamaan siemenannoksia saman päivän aikana, kertoo toimitusjohtaja Heikki Hassinen.

Finnpig käyttää Hassisen mukaan Matkahuoltoa siementilausten toimituksiin vain satunnaisesti. Valtaosan kuljetuksista hoitaa kuriiripalvelu, jonka kanssa Finnpigillä on sopimus.

Normaalisti siementilaukset toimitetaan karjuasemalta tilalle tilausta seuraavaksi päiväksi.

Matkahuollon kautta toimitettavat tilaukset ovat pääsääntöisesti sellaisia, joissa tila on unohtanut tilata tarvittavan siemenannoksen ajoissa eikä se siksi ehdi tilalle kuriiripalvelun kautta yön yli -toimituksena.

Toisaalta sikatilojen kasvu on johtanut siihen, että yhä harvemmalla tilalla halutaan enää käyttää aikaa siihen, että kesken päivän lähdettäisiin noutamaan tilausta Matkahuollosta.

Kuriiripalvelu sopii suurille tiloille paremmin, koska se toimittaa tilaukset suoraan asiakkaalle, Hassinen kertoo.

Johtaja Jari Vainio Matkahuollosta kiistää väitteen, että linja-autojen kuljettama rahti olisi vähentynyt.

"Päinvastoin, rahtimäärissä on viime vuosina ollut huikeita kasvulukuja ja kasvu jatkuu tänäkin vuonna."

Vainio toteaa, että yksittäisillä linjoilla pakettien määrä on voinut laskea ja liikennöitsijät ovat voineet tiettyjä linjoja lopettaa.

Kaiken kaikkiaan paketteja kulkee maanteillä entistä enemmän, ja Matkahuolto on lisännyt muun muassa pakettiautomaattien määrää.

Kehitystä vievät eteenpäin verkkokaupan kasvu ja kuluttajien halu saada paketit suoraan kotiin.

Vainio sanoo myös Matkahuollon kylmäkuljetusten toimivan entiseen malliin.

Linja-autojen rahtipuoli näyttäisi olevan kokonaisvaltaisessa rakennemuutoksessa. Verkkokaupan kasvaessa ja muun muassa maaseudun yritystoiminnan muuttaessa muotoaan, niin kuljetettavat tavarat, reitit kuin asiakkaat vaihtuvat.

Oriasemien toiminta on nopeista kuljetuksista kiinni, sillä tammat siemennetään nykyisin pääosin siirtospermalla.

"Tilanne on oikeasti kauhea. Kuljetusten puute haittaa jo elinkeinoa", sanoo talliyrittäjä Asko Lappi.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT