Talous

Kilpailu- ja kuluttajavirasto S-ryhmän ale-maidosta: "Ei liity saalistushinnoitteluun"

Talous 05.02.2019

On epätodennäköistä että S-ryhmän maitohalpuuttaminen sulkisi muita kaupan kilpailijoita ulos markkinoilta, arvioi KKV:n apulaisjohtaja Sanna Syrjälä.


Kari Salonen
Hintakilpailu on kilpailun ytimessä, S.ryhmä halpuutti kampanjallaan myös rasvattoman maidon litrahintaa.

"Nämä ovat ihan erilaisia tilanteita", vastaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Sanna Syrjälä MT:n kysymykseen, voiko S-ryhmän viime viikolla alkanutta maidon halpuuttamista verrata taannoiseen Valion tapaukseen. Valio tuomittiin saalistushinnoittelusta, kun meijeriyhtiö pyrki kustannukset alittavalla hinnoittelulla syrjäyttämään Suomeen laajentuneen Arlan markkinoilta. Muut meijerit olivat sodan sijaiskärsijöitä.

Syrjälä perustelee tilanteiden erilaisuutta Valion tapauksessa ja nyt päivittäistavarakaupassa sillä, että Valio oli määräävässä asemassa sekä raakamaidon hankinnassa että perusmaidon tukkumyynnissä vähittäiskaupalle.

Vähittäiskauppa on erityislainsäädännön nojalla määräävässä asemassa päivittäistavarakaupan vähittäismarkkinoilla, mutta tämä markkina koostuu suuresta joukosta useita tuotteita, ei pelkästään maidosta.

"Asian arvioinnin kannalta merkityksellinen kysymys on, voisiko S-ryhmä sulkea kilpailijoitaan K-ryhmän ja Lidlin markkinoilta maidon halpuuttamisella? Asiaa ei voi tutkimatta sanoa, mutta se vaikuttaa epätodennäköiseltä", vastaa Syrjälä kysymykseen.

S-ryhmä kertoi tammikuun lopussa, että se aikoo laskea maidon, kahvin, jogurtin, jauhelihan ja broilerin hintaa. Kotimaista-merkin rasvattoman maidon litrahinta on nyt 0,59 euroa.

Halpuutuskierros koskee Prismoja ja S-marketteja, mutta ei Saleja. Halpuutettuja tuotteita on viitisenkymmentä.

S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupassa oli vuoden 2017 lopussa 45,9 prosenttia. K-ryhmä oli kakkosena 35,8 prosentin osuudella ja Lidl kolmas 9,3 prosentin osuudella.

KKV:n Syrjälä sanoo, ettei hän tunne S-ryhmän kustannuksia eikä maidon hankintahintaa. Syrjälän tietoon ei myöskään ole tullut, että KKV:lle olisi tehty toimenpidepyyntöä koskien S-ryhmän kampanjaa.

S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu perusteli Maaseudun Tulevaisuudessa hintojen laskua tuoreella kyselyllä, jonka mukaan 87 prosenttia suomalaista haluaa, että ruoka olisi halvempaa. Halpuuttamisen jatkoa kannatti 92 prosenttia vastaajista.

Apulaisjohtaja Syrjälä korostaa, että kilpailulainsäädännön tarkoituksena ei ole puuttua liian alhaisiin hintoihin kuin poikkeustilanteissa. Hintakilpailu on kilpailun ytimessä:

"Emme ole hintaregulaattori, vaan kannustamme kilpailuun."

Syrjälä arvioi lokakuussa 2017 vastaavaa hintahalpuutusta kurkun osalta. Silloinkaan ei KKV:n mielestä vaikuttanut todennäköiseltä, että kilpailevat kaupparyhmät olisi kurkun hinnoittelulla ajettu pois markkinoilta.

Lue lisää:

S-ryhmä laskee taas hintoja, MTK:n Marttila: "Halvat hinnat ovat juurisyy siihen, että maapallo menee kohti tuhoa"

Uusi halpuutuskierros yllätti S-ryhmän kanssa maatilavalmennukseen lähteneen ProAgrian: "Totta kai tuntuu hämmentävältä"

Maitosota muuttui maitokäräjiksi – Tästä pääset kärryille mitä on tapahtunut Valion, Arlan ja pienten meijereiden miljoonien eurojen kiistassa

"Kurkun hintaa laskemalla tuskin saisi kilpailijaa suljettua pois markkinoilta", Kilpailuvirasto ei tutki S-ryhmän halpuutuskampanjaa

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT