Talous

S-ryhmän tulos parani ja myynti kasvoi – hotellit ja ravintolat ilonaiheena

S-ryhmä teki matkailu- ja ravitsemiskaupassa kaikkien aikojen paras euromääräinen tuloksen.
S-ryhmä investoi hotelleihinsa ja uudisti ketjuravintoloitaan. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

S-ryhmän operatiivinen tulos nousi viime vuonna 355 miljoonaan euroon, kun se oli toissa vuonna 344 miljoonaa euroa. Veroton vähittäismyynti kasvoi 2,2 prosenttia 11,5 miljardiin euroon.

"SOK-yhtymän tulos jatkoi kasvuaan jo viidettä vuotta. Koko S-ryhmän tasolla erityinen ilon aihe oli matkailu- ja ravitsemiskaupan kaikkien aikojen paras euromääräinen tulos", kertoo pääjohtaja Taavi Heikkilä tiedotteessa.

S-ryhmä investoi hotelleihinsa ja uudisti ketjuravintoloitaan. Juuri valmistunut Break Sokos Hotel Flamingon laajennus Vantaalla teki siitä 541 huoneellaan Suomen suurimman hotellin.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi Suomessa viime vuonna 4,8 prosenttia toissa vuodesta. Kauppaketju ennakoi, että sen markkinaosuus jatkaa nousua tänä vuonna.

"Päivittäistavarakaupassa runsaasti huomiota sai myös vuoden alussa toteutettu Stockmann Herkku -myymälöiden haltuunotto", Heikkilä sanoo.

Osuuskaupat maksoivat viime vuonna bonuksia jäsenilleen yhteensä 329 miljoonaa euroa. Asiakasomistajaa kohti rahaa maksettiin keskimäärin 157 euroa. Bonusten lisäksi summaan sisältyivät maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko.

Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 2  398  000. Vuosi sitten heitä oli 2  356  000.

S-ryhmä kertoo aloittavansa tänä vuonna kokeilun, jonka tavoitteena on tehdä lähiruoan ostamisesta asiakkaille helppoa. Pientuottajille tarjotaan mahdollisuus myydä omia tuotteitaan suoraan asiakkaille S-ryhmän verkkokaupan kautta.

"Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden ostaa ruokaa suoraan tuottajilta helposti yhdistämällä ostokset ruoan verkkokaupan tilaukseen. Samalla tuottajille avautuu uusi kiinnostava kanava muun suoramyynnin oheen", kertoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Toimintamallissa tuottaja hinnoittelee tuotteensa itse, ja S-ryhmä perii tuottajalta ainoastaan välityspalkkion.

Pilotissa ovat mukana pääkaupunkiseudun HOK-Elanto, Pirkanmaan Osuuskauppa ja Satakunnan Osuuskauppa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Finlaysonin omistajat ostavat vaikeuksiin joutuneet Reino- ja Aino-tossut — valmistus siirtyy ulkomaille

Liuta kaupan ja teollisuuden isoja nimiä puuttui ruokapöytä-keskustelusta – Heikkilä, Helander, Alarotu, Gröhn tai Hemmilä eivät olleet paikalla

S-ryhmä lähtee mukaan Carbon Actioniin – rahoittaa syvien maakerrosten tutkimusta