Talous

Fazerille makea tulos Suomesta, Venäjällä kuluttaja siirtyi halvempaan leipään

Talous 14.02.2019

Fazerin vuoden 2018 liikevaihto oli vuoden 2017 tasolla, mutta liiketoiminnan tulos jäi viime vuotta alhaisemmaksi.


Kari Salonen
"Panostamme arvon luomiseen liiketoimintavalinnoilla ja toteuttamalla rakenteellisia parannuksia,” kommentoi Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum elintarvikekonsernin tulosta.

Fazer on tyytyväinen Suomen liiketoimintojensa tulokseen, mutta Venäjän ja Ruotsin leipomoliiketoiminnan tuloskehitys ei vastannut perheomisteisen konsernin suunnitelmia.

Fazerin liikevaihto oli 1 618,2 miljoonaa euroa (2017: 1,641,6 miljoonaa euroa). Liikevoittoa Fazer teki 84,2 miljoonaa euroa, noin kahdeksan miljoonaa euroa edellisvuotta vähemmän.

Liiketoiminnan kassavirta oli 114,6 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 149,6 miljoonaa euroa.

Liiketoiminnan näkymissään Fazer kertoo jatkavansa yhtiön muutosta ja keskittyvän sen toimeenpanoon.

"Orgaanisen kasvun lisäksi tutkitaan aktiivisesti mahdollisuuksia vahvistaa kasvua ja kansainvälistymistä yritysostojen avulla."

Tulostiedotteessaan Fazer kertoo jatkavansa myös kilpailukykynsä vahvistamista arvonluontiohjelmien sekä organisaation ja rakenteen jatkuvan kehittämisen avulla. Liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan kasvavan edellisvuoteen verrattuna.

Vuonna 2018 kaikki Fazerin liiketoiminta-alueet saavuttivat hyvän tuloksen Suomessa, ja liikevaihto kasvoi 801,3 miljoonaan euroon. Fazer on edelleen markkinajohtaja makeis-, leipomo- ja ruokapalvelualalla. Suomeen investoitiin yhteensä 30 miljoonaa euroa.

Fazer-konsernin talousjohtajan ja varatoimitusjohtajan Jouni Grönroosin mukaan Fazer ei kerro konsernin liiketoiminta- ja maakohtaisia tuloksia erikseen.

Fazer Leipomoiden tulos oli hyvä ja yhtiö kasvatti markkinaosuuttaan. Artesaanileivän kysynnän kasvu jatkui, ja Fazer nostikin tuoretta artesaanileipää tarjoavien myymäläleipomoidensa lukumäärän 64:ään. Fazer Makeisten markkinaosuus suklaalevyissä kasvoi ja keksien myynti lisääntyi voimakkaasti. Myynnin arvossa mitattuna Fazerin menestyksekkäimmät tuotteet Suomessa olivat Fazer Puikula Täysjyväruis ja Fazerin Sininen.

Uusi liiketoiminta-alue Fazer Lifestyle Foods tarjoaa hyvinvointia edistäviä ruokia ja tuotteita.

Fazer Food Services panosti innovointiin ja vastuullisen tarjonnan kehittämiseen.

“Näemme paljon kasvumahdollisuuksia etenkin uusissa kategorioissa ja aiomme jatkossakin investoida Suomeen”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Fazerin vuoden 2018 liikevaihto oli vuoden 2017 tasolla, mutta liiketoiminnan tulos jäi viime vuotta alhaisemmaksi. Kaikkien Fazerin päävaluuttojen heikentyminen suhteessa euroon vaikutti tulokseen negatiivisesti. Valitettavasti kuluttajien heikentyvä ostovoima vaikutti negatiivisesti Venäjän leipomoliiketoiminnan tulokseen. Talousjohtaja Grönroosin mukaan kuluttajien heikentynyt ostovoima vaikutti negatiivisesti Venäjän leipomoliiketoiminnan tulokseen.

"Kuluttajat ovat siirtyneet leipäkategorioissa alaspäin. Fazer toimii Venäjällä premium- ja superpremium-tasoilla."

Venäjän tulos oli plussalla, mutta tavoitteita heikompi.

Ruotsin leipomoiden tuloskehitys ei ollut suunnitelman mukainen, mutta hieman parannusta oli nähtävissä loppuvuonna.

Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkilöä.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT