Talous

Finnairin Manner: Lentovero voi lisätä päästöjä – "pahimmillaan huono asia ilmastolle"

Lentovero söisi kotimaan lentojen jo heikkoa kannattavuutta.
Jaana Kankaanpää
Ruotsissa otettiin viime vuonna käyttöön lentovero. Kotimaan lentäminen on siellä vähentynyt. Finnairin toimitusjohtajan Topi Mannerin mukaan taloustilanne vaikuttaa lentoliikenteen kuluttamiseen eniten. "Tällä hetkellä taloustilanne Ruotsissa on heikompi kuin se on ollut vuosiin."

Lentovero voi pikemminkin lisätä kuin vähentää lentämisen hiilidioksidipäästöjä, sanoo Finnairin tuore toimitusjohtaja Topi Manner. Hän tuli Finnairiin vuoden alussa Nordeasta.

Ilmastopäästöjen näkökulmasta Finnairilla on iso kilpailuetu. "Koko strategia Euroopan ja Aasian yhdistämisessä perustuu lyhyeen pohjoiseen lentoreittiin ja lyhimpään matka-aikaan."

Lyhyt matka tarkoittaa myös pienempää polttoaineen kulutusta ja siten pienempiä päästöjä.

"Jos kiinalainen tai japanilainen lentää Eurooppaan, on ilmaston kannalta hyvä asia, että hän lentää Helsingin kautta", Manner sanoo.

Vaihtoehtona on 2–4 tuntia pitempi lento Lähi-idän kautta. "Lentovero olisi pahimmillaan huono asia Suomelle ja ilmastolle."

Lentovero ei myöskään ota huomioon lentoyhtiöiden panostuksia ilmastotoimiin: uusia vähäpäästöisempiä lentokoneita, reittien suoruutta tai sitä, käytetäänkö biopolttoainetta.

"Vero vähentäisi halua käyttää biopolttoainetta. Lisälentovero voi suoraan vaikuttaa esimerkiksi meidän investointilaskelmiimme teknologian osalta."

Mannerin mukaan ongelmallista on myös se, että budjetista veroa ei välttämättä kohdisteta hiilidioksidipäästöjä pienentäviin hankkeisiin.

Vihreät ja vasemmistoliitto ovat lentoveron kannalla.

Viime viikolla myös jatkokautta EU-parlamenttiin tavoitteleva Miapetra Kumpula-Natri (sd.) kertoi Jyväskylässä EU-vaalipaneelissa SDP:n pohtineen kuuden euron työlukua kotimaan liikenteeseen. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne tyrmäsi ajatuksen seuraavana päivänä. "SDP ei ole suunnitellut mitään suomalaista lentoveroa, hän sanoi Uuden Suomen (25.4.) mukaan.

Mannerin mukaan kuudella eurolla olisi vaikutusta lentojen kuluttajakysyntään.

"Finnairin kotimaan liikenne on tällä hetkellä jo heikosti kannattavaa. Jos vero tulisi lentotoimijoiden maksettavaksi, se vaikuttaisi aika paljonkin kotimaan liikenteen kannattavuuteen."

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä täyttöaste oli kotimaan liikenteessä 61 prosenttia, kun koko liikenteessä se oli 78 prosenttia.

Finnair lentää Suomessa 16 kentälle. Merkittävää osaa kotimaan lennoista operoi Finnairin ja tanskalaisen Danish Air Transportin yhteisyritys Norra 70-paikkaisilla ATR-potkurikoneilla ja 100-paikkaisilla Embraer-koneilla. Muun muassa Ouluun ja Rovaniemelle lennetään Finnairin isommilla Airbuseilla.

"Finnairin ja lentoliikennetoimialan pitää tehdä enemmän ilmaston eteen", Manner sanoo.

Mannerin mukaan lentoyhtiöt voivat torjua ilmastonmuutosta tehokkaimmin vähentämällä päästöjään. Tämä tapahtuu investoimalla uuteen teknologiaan. "Teknologia on suurin osa vastausta: uudet koneet, uusi moottoriteknologia."

"Liikennetoimialan pitää valmistautua tekemään enemmän investointeja teknologiaan tulevaisuudessa. Se vaatii kannattavuutta."

Mannerin mukaan Finnairin suurin yksittäinen ilmastoteko on ollut laajarunkolaivaston uusiminen. Airbus A350 -koneiden polttoainetehokkuus on neljänneksen tehokkaampi kuin edellisen konesukupolven. Se tarkoittaa myös 25 prosenttia pienempiä hiilidioksidipäästöjä.

Airbus A350-koneita on Finnairilla nyt 13. Kuusi konetta on vielä tulossa.

Finnair avasi tammikuussa mahdollisuuden hyvittää lentomatkojen päästöä. Nyt runsaat 2 000 asiakasta on hyvittänyt päästönsä Mosambikin liesihankkeen avulla ja 500 ostanut biopolttoainetta.

Lähiaikoina Kaliforniasta Suomeen suuntaakin ensimmäinen lento, jonka biopolttoaineen ovat maksaneet Finnairin asiakkaat. Lentopetrooliin sekoitetaan käytetystä keitinrasvasta Los Angelesissa valmistettua biopolttoainetta.

Tänä vuonna Finnairin palvelussa päästöhyvitystä tarjoaa kaksi uutta kotimaista toimijaa, Compensate-säätiö ja Osuuskunta Lumimuutos, jonka projektissa ennallistetaan suomalaisia soita ja kosteikkoluontoa

"Tämä on kasvamaan päin. Uskomme, että tietoisuuden lisääntyminen ja uudet kumppanit johtavat siihen, että asiakkaat entistä enemmän rupeavat käyttämään tätä mahdollisuutta", Manner sanoo.

Finnairille on tärkeää, että biopolttoaineen valmistus on kestävää: raaka-aineita ei kuljeteta muualla, eikä valmistus kilpaile ruuan tuotannon kanssa.

Myös lennon aikana voidaan vaikuttaa ilmastopäästöihin. Lentäjillä on käytössä ohjelmisto, jolla optimoidaan lentokorkeutta. Hyvällä myötätuulella voidaan lentää hitaammin eli polttoainetehokkaammin.

Helsinki-Vantaalla voidaan käyttää jatkuvan liu'un lähestymistä. Siinä lentokone liukuu tyhjäkäynnillä mahdollisimman pitkän matkan. Moottorin tehoja joudutaan nostamaan vasta kiitotien lähellä. Jatkuva liuku säästää polttoainetta ja vähentää melua ja pakokaasupäästöjä.

"Näillä asioilla on merkitystä. Niillä saadaan oikeaa polttoainetehokkuutta aikaiseksi", Manner sanoo.

Pohjoismaissa ilmatila on kohtuullisen vapaata. "Kesän ruuhkaisimpina aikoina Saksan ja Hollannin ilmatila on todella täynnä. Lentoreittejä ei voida lentää suorinta reittiä pitkin, tai sitten tulee viivästymisiä ja koneet pyörii odotuskuvioissa lentokenttien ympärillä."

Manner muistuttaa, että lentoliikenne on mukana EU:n päästökaupassa. Finnair maksaa tänä vuonna päästöihin ja meluun liittyviä markkinaehtoisia haittamaksuja 40 miljoonaa euroa.

Ilmastobarometrissa 2019 40 prosenttia suomalaisista ilmoitti vähentäneensä lentämistä ilmastonmuutoksen takia.

"Emme näe meidän luvuissa, että lentämistä vähennettäisiin", Manner sanoo.

Maailmanlaajuisissa ennusteissa lentoliikenteen odotetaan kasvavan vuodessa 4–5 prosenttia.

"Kuluttamisessa tavaran merkitys vähenee, elämysten merkitys kasvaa. Elämystrendi kasvattaa lentämisen kysyntää – ilmastonmuutos ehkä toimii jossain määrin vastakkain."

Mannerin mukaan ilmailu on järjen ja tunteiden toimiala.

"Alalla on paljon tilaa analytiikalle, kun tehdään vaikkapa lentokonehankintoja, jotka ovat kymmenien vuosien investointeja. Matkalle lähtö on tunnepuolella latautunutta."

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Antti Rinne ehdottaa sanomalehtien ja postin yhteisjakeluyhtiötä: "Kansalaisten perusoikeus on saada kirjeitä ja ehdottomasti myös sanomalehtiä"

Antti Rinne ei vastaa kysymykseen säästökohteista: "Mielestäni tuo on väärä kysymyksenasettelu"

Katso video: Pääministeri Antti Rinne pohtii ravitsemuksen merkitystä: "Sillä on äärimmäisen iso merkitys kansantalouden kannalta"