Talous

Raisio: Liikevoitto laski, näkymät muuttumattomat

Toimitusjohtaja: "Elämme vuotta nolla"
Jaana Kankaanpää
Raisio jatkaa toimintaansa tasaisen muuttumattomana.

Elintarvikekonserni Raisio julkisti alkuvuoden tuloksensa keskiviikkoaamuna. Toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi kertoo tiedotteessa, että 80-vuotias yhtiö elää tänä vuonna "vuotta nolla" kokonaan uudelleen organisoituna ja fokukseltaan selkeänä.

Rakenne tukee nyt tulevaisuuden kasvutavoitteita ja strategia rakentuu vahvojen osaamisalueiden varaan. Näitä ovat Benecol ja kaura innovaatioineen.

Konsernin näkymät ovat Kuusniemen mukaan muuttumattomat vuodelle 2019. Jatkuvien toimintojen liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan yli 10 prosenttia liikevaihdosta.

Tammi–maaliskuun osavuosikatsaus kertoo, että konsernin liikevaihto oli liki ennallaan 49,9 miljoonassa eurossa, kun se oli vuotta aiemmin 49,7 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos laski 5,0 miljoonaan euroon 6,3 miljoonasta eurosta ja oli 10,0 prosenttia liikevaihdosta (vuotta aiemmin (12,6 %). Liiketulos oli 5,0 (4,4) miljoonaa euroa, mikä on 10,0 (8,8) % liikevaihdosta. Vertailukelpoinen tulos per osake pysyi 0,03 eurossa.

Alkuvuotta leimasi tuotehintojen korotus, joka johtui Kuusniemen mukaan viime syksyisestä raaka-aineiden nopeasta ja ennätysmäisestä hinnannoususta. Viimeisimmät hinnankorotukset tulevat kokonaisuudessaan voimaan toisella vuosineljänneksellä.

"Marginaali on kuitenkin kehittynyt katsauskauden kuluessa oikeaan suuntaan ja tulemme näkemään jo toisella vuosineljänneksellä positiivisen vaikutuksen yhtiön koko vuoden suorituskykyyn."

Kuusniemen mukaan myös Raisioaquan viimevuotisen vastoinkäymiset ovat ohi, asiakasuskollisuus hyvällä tasolla ja Baltic Blend -rehut ja Benella-brändi vahvassa nousussa.

"Ensimmäisellä vuosineljänneksellä kalanrehujen kysyntää ei ole nimeksikään, mutta kuluja kauteen valmistautumisesta syntyy. Vuoden edetessä panostukset alkavat tuottaa, kun kalat vesien lämmettyä ryhtyvät taas syömään. Kolmas vuosineljännes on tyypillisesti myynniltään sesongin suurin."

Brexit-epävarmuus työllistää organisaatiotamme, Kuusniemi sanoo ja kertoo konsernin ylläpitävän valmiutta turvata Benecol-tuotteiden saatavuuden, sillä Britannia on niiden huomattava markkina.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi: "Raision aika osto- ja myyntiliikkeenä on nyt ohitse"

Elintarvikeyhtiö Raisio lupaa: Kuluttajatuotteiden muovipakkauksista luovutaan viimeistään vuonna 2023

Raisio keskittyy kauraan ja Benecoliin uudessa strategiassaan