Talous

Verkko-ostoksen maksaminen kännykällä arveluttaa kolmasosaa suomalaisista

Suosituimpia maksutapoja ovat verkkopankki, pankki- tai luottokortti ja perinteinen lasku. Niiden koetaan riittävän välineiksi maksamiseen.
Markku Ulander
Suosituin syy olla käyttämättä mobiilimaksamista oli se, että muut maksutavat koettiin riittäväksi.

Kolme kymmenestä suomalaisesta ei maksaisi verkko-ostoksiaan kännykällä, koska pelkää sen turvallisuutta.

Kaksi kolmasosaa käyttää kännykkää verkkokauppojen selailuun, mutta kolme suosituinta maksutapaa ovat verkkopankki, pankki- tai luottokortti ja perinteinen lasku.

Tulokset käyvät ilmi ohjelmistoyhtiö Qvikin tilaamasta kyselystä.

Vastaajien keskuudessa suosituin syy olla käyttämättä mobiilimaksamista oli se, että muut maksutavat koettiin riittäväksi. Näin arvioi neljä kymmenestä vastaajasta.

Myös tietämättömyys vähensi mobiilimaksamisen käyttöä. Vastaajista 20 prosenttia kertoi tietävänsä liian vähän kännykällä maksamisesta.

Naisista näin vastasi yli neljäsosa, miehistä runsas kymmenesosa. Naiset myös kertoivat käyttävänsä miehiä tyypillisemmin laskua tai osamaksua maksutapana.

Suosituin mobiilimaksamisen muoto on kyselyn mukaan Danske Bankin sovellus Mobile Pay. Sitä kertoi käyttävänsä kymmenes vastaajista.

Mobile Pay oli yhtä suosittu kuin muut vastaavat sovellukset yhteensä, kuten Osuuspankin Pivo sekä Applen ja Googlen Pay-sovellukset.

Qvikin suunnittelujohtaja Matias Pietilä näkee luvuissa paljon kehittymisen varaa.

"Onhan tässä pitkä matka Ruotsiin, jossa vähän ikäluokasta riippuen noin 80 prosenttia käyttäjistä maksaa Swish-mobiililompakolla kuukausittain", Pietilä kommentoi yhtiön tiedotteessa.

Kysely selvitti eri maksuvaihtojen käyttöä ja syitä olla käyttämättä mobiilimaksamista. Molemmissa kysymyksissä vastaaja sai valita kolme vastausta noin kymmenen vaihtoehdon joukosta.

Kyselyn toteutti Bilendi, ja siihen vastasi 1 000 aikuisikäistä suomalaista.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Nordea tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää käteistä vain harvoin tai ei lainkaan

Lidl lupaa tarjota halvimman ostoskorin, S-ryhmä aikoo jatkaa halpuutusta ja Kesko keskittyä laatuun

Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjala avasi metsäpalveluja myyvän verkkokaupan