Talous

Toimitko sinäkin näin? Kolmasosa suomalaisista ostaa vaatteita ja kenkiä Prismoista

Marketit ovat kasvattaneet suosiotaan vaateostospaikkoina viime vuodesta.
Pekka Fali
Sekä Prismat että Citymarketit ovat suosittuja vaateostopaikkoja.

Kaupan liiton mukaan markettien vetovoima suomalaisten vaateostospaikkana on lisääntynyt viime vuoteen verrattuna. Vaatteiden lisäksi myös kenkiä ja urheilumuotia ostetaan paljon marketeista.

Viime vuonna vähintään viidesosa suomalaisista osti vaatteita tai kenkiä marketeista. Tänä vuonna jo kolmasosa käy vaate- ja kenkäostoksilla Prismoissa ja neljäsosa Tokmanneissa ja K-Citymarketeissa.

”Näyttää siltä, että kansainvälisten pikamuotiketjujen ja verkkokaupan puristuksessa suomalaiset marketit pystyvät vastaamaan kilpailuun asiakkaista”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kommentoi tiedotteessa.

Marketit ovat saaneet itselleen lisää asiakkaita myös pääkaupunkiseudulla, vaikka siellä onkin erilaista kivijalkatarjontaa muuta maata enemmän.

Kaupan liitosta huomautetaan, että mitä vanhemmista ihmisistä on kyse, sitä todennäköisemmin he siirtävät ostoksensa marketteihin ja urheilukauppoihin. Sen sijaan nuoret naiset ja miehet käyttävät paljon verkkokauppoja ja kansainvälisiä pikamuotiketjuja ostospaikkoinaan.

”Kilpailuasetelma urheilukauppojen ja markettien välillä voi vielä tästäkin kiristyä. Kun iän myötä vaatetukselta haetaan enemmän käyttömukavuutta ja toimivuutta, vanheneva väestö voi olla urheilumuodin kasvava kuluttajakunta”, Kurjenoja ennakoi.

Suomi on pieni vaatemarkkina, eikä kuluttajan ostoskorikaan ole kovin suuri. Vaatteisiin suomalainen kuluttaa keskimäärin noin 720 euroa vuodessa, mikä vastaa 65 prosenttia vaatteisiin eniten kuluttavien norjalaisten kulutuskorista. Kenkiin rahaa käytetään vajaat 130 euroa, joka on taas runsaat puolet niihin eniten rahaa käyttävien itävaltalaisten vuotuisista kenkäostoksista.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Talousennusteet osoittavat alaspäin – ei vielä näy taksitolpalla ja ostoskorissa

Kaupan kauhuskenaario: Vähittäiskaupan kasvu valuu kaikki ulkomaisiin kanaviin

Kaupan liitto ennakoi: Jopa 40 prosenttia vähittäiskaupoista katoaa seuraavan yhdentoista vuoden aikana