Talous

Fiskarsin osakkaat tyhjentävät Wärtsilä-osakkeiden parkkitalonsa

Osakkeenomistajille on luvassa noin puolen miljardin euron ylimääräinen osinko.
Sanne Katainen
Pata ja ja veitsi ovat Norden-sarjaa. Niihin on leimattu Fiskarsin vanha kruunu-logo.

Fiskars tunnetaan parhaiten kuluttajabrändeistään – pihassa, puutarhassa ja päivällispöydässä.

Osakkeenomistajilleen Fiskars Group on ollut myös teknologiakonserni Wärtsilän osakkeiden parkkitalo, mikä on osaltaan turvannut Fiskarsin vakaan ja ajan myötä kasvaneen osinkovirran.

Osingon yhtiö maksaa kahdesti vuodessa. Kuluvana vuotena Fiskarsin hallitus esitti ja yhtiön maaliskuussa pidetty yhtiökokous päätti valtuuttaa yhtiön hallituksen jakamaan käteisosingon lisäksi yhtiön omistamat runsaat 32,6 miljoonaa Wärtsilän osaketta osakkeenomistajilleen.

Luvassa on Wärtsilän pörssiarvolla laskettuna noin puolen miljardin euron ylimääräinen osinko. Osakkeenomistaja saa kaksi Wärtsilän osaketta kutakin viittä omistamaansa yhtiön osaketta kohden.

Fiskarsin hallitus odottaa päättävänsä osakeosingon jakamisesta 6. kesäkuuta pidettäväksi sovitussa kokouksessaan. Olettaen, että hallitus tekee päätöksen kyseisenä päivänä, osakeosingon maksupäivä olisi 11.6.2019.

Ehrnroothien ja Fromondien omistajasukujen sekä muun muassa heidän lähipiiriinsä kuuluvien yhtiöiden Wärtsilä-osakkeiden parkkitalo tyhjenee mahdollisesti kerralla, sillä kyseiset 32,6 miljoonaa Wärtsilä-osaketta vastaa Fiskarsin omistamien osakkeiden kokonaismäärää.

Yhtiö on luvannut maksaa myös osakeosingosta aiheutuvan varallisuusveron osakkeenomistajien puolesta.

Jokaisessa suomalaisessa maatalossa on varmasti jossain vaiheessa ollut Fiskarsin tekemä aura. Tänään Fiskarsin sakset ja kirveet ovat joka kodin varusteita samoin kuin Arabian keramiikka ja Iittalan lasitkin.

Fiskars-konsernin tuotannosta ja myynnistä Suomi vastaa markkina-alueena enää noin kymmentä prosenttia. Yhtiön viime vuoden liikevaihto oli 1 118,5 miljoonaa euroa ja vienti Suomesta oli arvoltaan 19,5 miljoonaa euroa. Eurooppa, Amerikka ja Aasia-Tyynimeri ovat Fiskarsin tärkeimmät markkina-alueet.

Fiskars on kuluttajabränditalo. Fiskarsin tunnetut tuotemerkit ovat alati alttiina kopioinnille ja tekijänoikeusrikkomuksille. Vahtia yhtiön on pidettävä globaalisti.

Liiketoimintaryhmät ovat Living ja Functional. Ryhmä Muut käsittää konsernin sijoitukset, kiinteistöt ja konsernitoiminnot.

Living- liiketoimintayksikkö tarjoaa premium- ja lúksustuotteita kattamiseen, lahjatavaroihin ja sisustamiseen. Scandilnavian Living pitää sisällään muun muassa Iittala-, Arabia-Rörstrand- ja Royal Copenhagen-brändit.

English & Crystal Living käsittää muun muassa Waterford, Wedgewood ja Royal Albert -brändit.

Functional-liiketoimintayksikkö tarjoaa välineitä ja työkaluja kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun.

Kuluvan vuoden tammi–maaliskuussa Fiskarsin astiakauppa kannatti suhteellisen hyvin. Yhdysvalloissa myöhään jatkunut talvi viivästytti puutarhatyökalujen sesonkia, Euroopassa kauppa sujui paremmin.

Yhtiön vertailukelpoinen liikevaihto laski 1,4 prosenttia ja oli 268,6 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto parani.

Sään vaihtelut eri puolilla maailmaa ovat Fiskarsille ympäristöön ja luontoon liittyvä liiketoimintariski.

Ajankohtaiset poliittiset riskit sisältyvät Ison-Britannian brexitiin ja USA:n tullitariffeihin.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Fiskarsin menestyksen perusta on tuotesuunnittelu – ”Jossain käytetään lapiota, missä ei ole kahvaa, toisaalla pitkävartista. Jossain käytetään nostossa polvea"

Fiskars leikkaa tulosennustettaan Trumpin Kiina-tullien takia – yhtiöllä myös omaa valmistusta Kiinassa

Viking Skyn meno myrskyssä katkesi konerikkoon – MANin dieselit pettivät, Wärtsilän apukoneet tuottivat sähköä