Talous

S-ryhmä kertoo, miten helteet näkyvät kaupoissa: Muun muassa retkeilyvarusteet ja kylmälaukut käyvät kaupaksi

Viime kesänä helteet alkoivat äitienpäivänä toukokuussa ja ensimmäisen helleviikon aikana pöytätuulettimien myynti oli S-ryhmän myyntidatan mukaan lähes 30-kertainen hellettä edeltäviin lukuihin verrattuna.
Jaana Kankaanpää
Helteiden myötä uimalelujen ja lasten altaiden myynti kuusinkertaistui viime vuoden helteillä.

Suomeen ennustetaan lähipäiville jopa yli 30 asteen lämpötiloja. S-ryhmän mukaan varma merkki kesän ensimmäisestä hellejaksosta on ruuhka kauppojen tuuletin- ja virvoitusjuomaosastoilla, shortsivalikoiman edessä sekä aurinkorasvahyllyillä. Helteillä suomalaisten ostoskoriin päätyy toisaalta myös esimerkiksi uimaleluja, kesäkukkia ja hampurilaistarvikkeita.

Viime kesänä helteet alkoivat äitienpäivänä toukokuussa ja ensimmäisen helleviikon aikana pöytätuulettimien myynti oli S-ryhmän myyntidatan mukaan lähes 30-kertainen hellettä edeltäviin lukuihin verrattuna.

Helteiden myötä myös lasten ulkolelujen myynti kasvoi 40 prosenttia ja uimalelujen ja lasten altaiden myynti kuusinkertaistui.

"Myyntidatasta paljastui, että me suomalaiset olemme kesän parhailla keleillä retkeilykansaa. Retkeilyvarusteiden myynti pomppasi viime toukokuussa yhtäkkiä yli 50 prosenttia. Kaupaksi kävivät myös kylmälaukut ja kylmäkallet. Näiden myynti lähes kymmenkertaistui kertaheitolla", käyttötavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän vähittäiskaupasta sanoo tiedotteessa.

Erityisesti viime kesän helle herätti miehet tai miehille vaatteita ostavat naiset, sillä miesten caprien ja shortsien myynti oli helleviikolla 15-kertainen hellettä edeltäviin myynteihin verrattuna. Naisten vastaavien asujen myynti kuusinkertaistui.

Ei ole kovin suuri yllätys, että viime kevään ensihelteillä vesien myynti nousi yli 60 prosenttia ja S-ryhmästä povataan ruuhkaa vesihyllyille myös nyt alkavilla helteillä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

S-ryhmä avasi laskurin, joka kertoo ruokakorin ilmastovaikutuksen

Miksi ihmeessä S-ryhmä myy lähes vuosi sitten pakastettua kalaa, vaikka monien ohjeiden mukaan kala säilyy pakastimessa vain pari kuukautta? Näin kauppajätti kommentoi

Yritysvastuu rakentaa luottamusta