Talous

KKV varoittaa hämäristä sähköhammasharjakaupoista – kuluttajat ovat tilanneet edullisen harjan, mutta kotiin on alkanut tulla vaihtopäitä

KKV muistuttaa, että tilaamatonta tuotetta koskevaa laskua ei tarvitse maksaa, mutta asia pitää selvittää myyjän kanssa.
Jarkko Sirkiä
Virasto varoittaa, että sopimuksen olennainen sisältö eli sähköhammasharjan vaihtopäiden kestotilaus, on jätetty puhelussa sivurooliin.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) varoittaa, että sähköhammasharjojen puhelinmyynti voi aiheuttaa kuluttajille ikäviä yllätyksiä.

KKV on nimittäin saanut tänä vuonna kymmenittäin kuluttajayhteydenottoja sähköhammasharjoja myyvästä Dentlestä. Yhteydenottojen mukaan yritys toimittaa tuotteita, vaikka kuluttaja ei ole niitä tilannut. Kuluttajat kertovat saaneensa puhelussa harhaanjohtavaa tietoa tuotteesta ja sopimusehdoista.

Dentle-tuotteita myy Hong Kongista käsin toimiva postimyynti- ja verkkokauppa Super Living Products Ltd. Kuluttajailmoitusten perusteella vaikuttaa siltä, että yritys on kohdentanut markkinointiaan Suomessa erityisesti ruotsinkielisille henkilöille.

Monet kuluttajat kertovat tilanneensa vain edullisen sähköhammasharjan, jota myyntipuheessa korostetaan. Heidän koteihinsa on kuitenkin alkanut tulla myös hammasharjan vaihtopäitä laskujen saattelemana.

Virasto varoittaa, että sopimuksen olennainen sisältö eli sähköhammasharjan vaihtopäiden kestotilaus, on jätetty puhelussa sivurooliin. Sopimuksen ehdoista, kuten peruuttamisoikeudesta ei KKV:n saamien yhteydenottojen mukaan ole kerrottu selkeästi tai peruutusoikeutta ei ole ollut.

”Puhelinmarkkinoinnissa törmäämme jatkuvasti siihen, että kuluttajat sidotaan sopimukseen, josta he eivät ole saaneet riittävää tietoa. Myyjä korostaa tarjousta, palkintoa tai lahjaa ja sopimuksen todellinen kesto ja hinta jätetään vähälle huomiolle. Tällainen markkinointi on harhaanjohtavaa”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.

KKV muistuttaa, että tilaamatonta tuotetta koskevaa laskua ei tarvitse maksaa, mutta asia pitää selvittää myyjän kanssa, esimerkiksi sähköpostitse. Tuote kannattaa lähettää takaisin vasta sitten, kun on saanut palautusohjeet myyjältä. Virasto korostaa, ettei yritys voi edellyttää, että kuluttaja kustantaisi tilaamatta toimitetun tavaran palautuksen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kilpailu- ja kuluttajavirasto S-ryhmän ale-maidosta: "Ei liity saalistushinnoitteluun"

Sähköyhtiöiden vakuusehto kohtuuton

Uudeksi kuluttaja-asiamieheksi Katri Väänänen – Toimii samalla Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylijohtajana