Talous

Fazer myy ravintolansa jättimäiselle, 5,5 miljardia ateriaa vuodessa tarjoilevalle Compass Groupille

Compass Group PLC on maailman johtava ruokailupalveluiden tarjoaja.
Vesa Laitinen
Piia Raunio esitteli Vegemessuilla Fazerin lanseeraamaa kaurapalaa. Yhtiö haluaa keskittyä kuluttajatuotteisiinsa ja myy ravintolatoimintansa.

Fazer-konserni aikoo tulevaisuudessa keskittyä kuluttajatuotteisiin. Yhtiö myy ravintolaliiketoimintansa, Fazer Food Servicesin, Compass Group PLC:lle.

Kauppa edellyttää vielä Euroopan komission hyväksyntää.

Compass Group PLC on maailman johtava ruokailupalveluiden tarjoaja, joka toimii 45 maassa. Fazer keskittyy toteuttamaan strategiaansa ja investoi kasvuun orgaanisesti ja yritysostojen kautta.

“Kaikilla Fazerin liiketoiminnoilla on erinomaiset kasvumahdollisuudet, mutta jokaisella on omat erityiset investointitarpeensa. Tästä johtuen olemme päättäneet yhtenäistää konsernin liiketoimintaportfoliota voidaksemme keskittyä näihin kasvumahdollisuuksiin”, Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum kommentoi.

Yrityskaupan kokonaishinnaksi on sovittu noin 475 miljoonaa euroa pois lukien kaupantekohetken taseeseen liittyvät oikaisut sekä mahdollisen lisäkauppahinnan lisäpotentiaalin.

”Olemme sopineet, että Fazer Food & Co brändi ja konsepti lisensioidaan Suomessa kolmeksi vuodeksi. Lisenssisopimus on osa laajempaa Suomen liiketoimintaan liittyvää lisäkauppahintaa. ”, Vitzthum jatkaa.

"Meillä on siten yhteinen taloudellinen intressi Fazer Food Servicesin ja Compass Group PLC:n menestyksen jatkamiseksi Suomessa myös kaupan toteutumisen jälkeen."

Compass Group PLC on maailman johtava ruokailupalveluiden tarjoaja, jonka liikevaihto on noin 26 miljardia euroa. Se toimii 45 maassa, työllistää 600 000 ihmistä ja tarjoaa vuosittain 5,5 miljardia ateriaa.

Fazer Food Servicesin koko henkilöstö, noin 7 000 henkeä, on osa yrityskauppaa.

Ketjuun kuuluu yhteensä 1 000 ravintolaa, joista 500 sijaitsee Suomessa, 230 Ruotsissa, 150 Tanskassa, 120 Norjassa ja yksi tuotantokeittiö Virossa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Suomalaiset elintarvikejätit pyrkivät mukaan vegebuumiin - "Kasvipohjaisten tuotteiden markkinat kasvavat maailmanlaajuisesti"

Lässähtikö kasvisbuumi? – Härkiksen ja nyhtiksen valmistajien myynti kääntyi laskuun

Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi yritysoston: Fazer ostaa Kaslinkin