LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Talous

Mikko Saariaho palaa ruuan parista takaisin liikenteeseen

HKScanin viestintää johtanut Saariaho on nimitetty valtion uuden liikenteenohjausyhtiön vaikuttavuusjohtajaksi.
Epressi
Mikko Saariaho aloittaa syyskuussa matkaketjujen sujuvoittajana valtion Traffic Management Finland Groupissa.

Mikko Saariaho on nimitetty Traffic Management Finland Groupin (TMFG) vaikuttavuusjohtajaksi (Chief Impact Officer) syyskuun alusta alkaen. TMFG on vuoden alussa aloittanut valtion liikenteenohjausyhtiö.

"Suomi on ensimmäisiä maita maailmassa, jossa kaikkien liikennemuotojen ohjaus – lennot, laivat, junat, autot – on samassa yhtiössä. Tämä antaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää liikenteen markkinoita, luoda uusia palveluita, helpottaa suomalaisten liikkumista ja parantaa meidän kilpailukykyämme", Saariaho kuvaa uutta työtehtäväänsä.

Hänen tehtävänään on kasvattaa yhtiön vaikuttavuutta ja tukea liikennemarkkinoiden murrosta. Vaikuttavuusjohtaja vastaa myös yhtiön viestinnästä, sidosryhmäyhteistyöstä sekä strategiaprosessista. Vaikuttavuusjohtaja toimii TMFG:n johtoryhmän jäsenenä ja raportoi toimitusjohtaja Juko Hakalalle.

Mikko Saariaho siirtyy TMFG:n palvelukseen elintarvikesektorilta HKScanista, jossa hän on toiminut viestinnän ja kestävän kehityksen johtajana. Sitä ennen hän toimi lentoasemayhtiö Finavian viestintäjohtajana vuosina 2011–2017. Elintarvikekonsernin viestintätehtävät vaihtuvat näin eri liikennemuotojen matkaketjujen sujuvoittamiseksi yhteen kootun liikennedatan avulla.

"Sujuvan ja turvallisen liikenteenohjauksen rinnalla keskeinen tavoitteemme on mahdollistaa liikennekäyttäytymisen murros ja tuottaa ympäristön kannalta kestävällä tavalla hyötyä suomalaiselle yhteiskunnalle, liikenteen käyttäjille ja elinkeinoelämälle. Vaikuttavuusjohtaja on keskeisessä roolissa yhtiömme strategian toteuttajana ja sen eteenpäin viejänä", sanoo TMFG:n toimitusjohtaja Juko Hakala.

Suomessa on ensimmäisten joukossa maailmassa yhdistetty kaikkien liikennemuotojen ohjaus samaan yhtiöön. Kun liikenteen tarvitsema data saadaan keskitettyä yhteen paikkaan, se mahdollistaa aikataulujen, liikennevälineiden matkaketjujen yhdistämisen ja lippujenkin myynnin yhdestä paikasta.

TMFG:n asiantuntemus, yhtiön kokoama liikenteen data sekä ratkaisut tarjoavat Juho Hakalan arvion mukaan ainutlaatuisia mahdollisuuksia kehittää koko liikennejärjestelmää.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

HKScan alkaa myydä Hesburger-yhtiön kasvisruokia

HKScan nousee kuilun partaalta

HKScan on kuin onkin käänneyhtiö